ΝΑΥΑΓΙΟ: DARVIK/UJ2104 ΣΤΗΝ ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ


TO DARVIK ΣΤΗ ΣΟΥΔΑ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΠΙΤΑΞΗ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ

 

TO DARVIK / UJ2104

ΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΩΝ U JAGGERS

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΝΑΥΑΓΙΟΥ

Η Γερμανική νηοπομπή αποτελούνταν από δύο φορτηγά, το Φ/Γ PLUTO (2000 τόνων) και το Φ/Γ PAOLO (4000 τόνων) με συνοδεία του περιπολικού (UJ2104), πρώην φαλαινοθηρικό DARVIK μετασκευασμένο ως περιπολικό από το Αγγλικό Βασιλικό Ναυτικό, το οποίο αυτοβυθίστηκε απο το πλήρωμά του ανελκύστηκε από τους γερμανούς στο λιμάνι της Σούδας θύμα του δικού τους βομβαρ, μετά την κατάληψη της Κρήτης. Κυβερνήτης του γερμανικού περιπολικού ήταν ο Υποπλοιαρχος Helmuth Von Ruckteschell, ο οποίος τραυματίσθηκε κατά την κρούση της νηοπομπής. Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες το DARVIC/UJ2104, βυθίστηκε τις επόμενες μέρες της κρούσης στην Αστυπάλαια.

Σύμφωνα με τις καταχωρίσεις στο Γερμανικό πολεμικό ημερολόγιο ΚΤΒ (Kriegstagebuch), του ναυάρχου Αιγαίου (Αdmiral Agais), η νηοπομπή είχε προγραμματισθεί να ξεκινήσει αρχικά με τα με τέσσερα φορτηγά πλοία, τα: Pluto, Paula, Pier Luigi και Corso Fugier, συνοδευτικό της νηοπομπής το ανθυποβρθχιακό UJ 2104 και ένα υδροπλάνο προστασίας ARADO 196. Τελικά λόγο προβλημάτων που αντιμετώπιζαν τα Pier Luigi και Corso Fugier, αποφασίστηκε να συμμετέχουν μόνο τα φορτηγά Pluto και Paula.

H νηοπομπή ξεκίνησε απο τον Πειραιά στις 19.00 της 16ης Σεπτεμβρίου του 1943. Στις 14.30 της 17ης Σεπτεμβρίου 1943 εντοπίζετε απο 3 Ιταλικά αεροπλάνα νότια της Νάξου και ακολούθως δέχετε επίθεση απο 8 αεροπλάνα (Baufighter της 237ης Πτέρυγας που επιχειρούσε απο τη Λεμεσό, 3 απο αυτά υπέστησαν ζημιές απο τα πυρά του Ανθυποβρυχιακού), απο την οποία προκλείθηκαν μεγάλες ζημιές στα πλοία καθώς και απώλειες και τραυματισμοί του προσωπικού που βρίσκονταν στα ανοιχτά καταστρώματα των πλοίων. Επίσεις το συνοδευτικό προστασίας Αrado 196 υπέστει ζημιές κατά την επίθεση, με αποτέλεσμα να προσθαλασσωθεί. Το UJ-2104 αναγκάσθηκε να το ρημουλκύσει και τελικά βυθίσθηκε κατά την ρημούλκυση κοντά στην Ηρακλειά.

Χαρακτηριστηκά είναι τα σήματα που κατέγραψε ο αξιωματικός βάρδιας Lage στο πολεμικό ημερολόγιο ΚΤΜ του Ναυάρχου Αιγαίου:

  • 17 Σεπτεμβρίου 1943, ώρα 14.30΄. Επίθεση 3 αεροπλάνων χαμηλής πτήσης σε νηοπομπή του U-JAGER 2104 και συνεχόμενη επίθεση απο 7 αεροπλάνα. Ζητήθηκε αεροπορική προστασία απο U-JAGER 2104. Πλοίαρχος και δύο Αξιωματικοί τραυματισμένοι, περισσότεροι τραυματίες, ζητήθηκε νοσοκομειακό Jagers για τους τραυματίες, το Arado 196 ασφαλείας καταρρίφθεικε.
  • Σωστικό αεροπλάνο Dornier (7η Seenotflottille με έδρα το Παλαιό Φάληρο) απογειώθηκε για Νάξο.
  • Σήμα του UJ-2104: ώρα 16.09΄, Arado 196 κατά τη διάρκεια ρημούλκισής του Βυθίστηκε, συνεχίζουμε πορεία.
  • Σήμα του UJ-2104: ώρα 17.30΄. Αναμένεται δεύτερη αεροπορική επίθεση, παρακαλώ για άμεση αεροπορική προστασία. Θέση μου, νοτιοδυτικά Αμοργού.

Τη νύχτα της ίδιας μέρας, στολίσκος αντιτορπιλικών, αποτελούμενος από τα Αγγλικά FAULKNOR (επικεφαλής πλοίο), ECLIPSE και το Ελληνικό ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ, επεσήμανε βόρεια του νησιού μια γερμανική νηοπομπή που κατευθυνόταν στη Ρόδο. Στις 00.39΄ της 18ης Σεπτεμβρίου 1943, άρχισε σφοδρή ανταλλαγή πυρών με το γερμανικό πλοίο συνοδείας, το οποίο υπέστη ζημιές ενώ δύο από τα μεταφορικά βυθίστηκαν παρασέρνοντας στο βυθό εφόδια και προσωπικό που προορίζονταν από τους Γερμανούς για την ενίσχυση της φρουράς της Ρόδου. Επρόκειτο για τα επιταγμένα εμπορικά Pluto και Paulo και το Ανθυποβρυχιακό UJ2104.

Την επόμενη ημέρα το παρατηρητήριο στο βουνό Καστελάνος ανέφερε ότι το χτυπημένο Γερμανικό Ανθυποβρυχιακό σκάφος κατευθυνόταν στην παραλία του Αγίου Φωκά του νησιού. Οι κοντινές μονάδες εξέπεμψαν περιπόλους αναγνώρισης καθώς και το εξοπλισμένο AUDACAMENTE ως συνοδευτικό του.Η κατάσταση επάνω στο πλοίο ήταν απελπιστική, με 2 νεκρούς (τους ναύτες Robert Jurn και Hans Joachim Willms οι οποίοι θαύτηκαν τις επόμενες ημέρες στη Χώρα της Αστυπάλαιας και σήμερα βρίσκονται θαμένοι στο στρατιωτικό νεκροταφείο Rapentoza) και τραυματίες, και τον πληγωμένο κυβερνήτη να έχει την εντύπωση ότι η Αστυπάλαια ήταν σε Γερμανικά χέρια. Γι’ αυτό το λόγο, άλλωστε, είχε οδηγήσει εκεί το πλοίο του. Οι 50 περίπου άνδρες του πληρώματος δεν πρόβαλλαν καμία αντίσταση στους Ιταλούς, ενώ το UJ2104 συνοδεύτηκε στη Μαλτεζάνα όπου και εκφορτώθηκαν όσα από τα όπλα του ήταν δυνατόν να αφαιρεθούν. Ιταλικές Ναυτικές Μονάδες περισυνέλεξαν τις επόμενες ώρες επιζώντες της νηοπομπής, οι οποίοι εγκλείστηκαν στα υπόστεγα της Μαλτεζάνας. Το τραυματισμένο απο τις βολές των αντιτορπιλικών, UJ2104 μεταφέρθηκε τις επόμενες ημέρες στη βραχώδη Νησίδα Γλινό Νησί προκειμένου να προστατευθεί απο τους αναμενόμενους βομβαρδισμούς, όπου πήρε και άλλη κλίση τις επόμενες ημέρες και παρασύρθηκε στο βυθό από τις άγκυρές του μετά από μια θύελλα.

Οι Γερμανοί νεκροί μεταφέρθηκαν στο εξοπλισμένο αλιευτικό PEGASO, όπου συνοδεία του υποπλοιάρχου Helmuth Von Rucktechell και ενός μέλους του πληρώματος του UJ2104, επρόκειτο να ταφούν στην πρωτεύουσα του νησιού. Υπεύθυνος για τους Γερμανούς αιχμαλώτους ήταν ο Ιταλός Υποπλοίαρχος Πιζόλο, ο οποίος όμως δεν είχε λάβει κανένα μέτρο ασφαλείας, με αποτέλεσμα αυτοί να στασιάσουν κατά την μετακίνησή τους από τη Μαλτεζάνα στο λιμάνι της Αστυπάλαιας, επωφελούμενοι την σύγχυση που προκάλεσε η διέλευση ενός αεροπλάνου πάνω από το αλιευτικό. Τελικά η ανταρσία κατεστάλη χάρη στη επέμβαση των Καραμπινιέρων, αλλά το επεισόδιο προστέθηκε στα ύποπτα γεγονότα που σχετίζονταν με τις ειλικρινής διαθέσεις των Ιταλών στο νησί.

Ο Ε. Δανιήλ, μέλος του πληρώματος του Α/Τα ΒΑΣΙΛΙΣΑ ΟΛΓΑ, θυμάται: <<το ένα από τα συνοδευόμενα πλοία το ανατινάξαμε. Το συνοδό πλοίο το καταστρέψαμε και αφήσαμε το άλλο μεταγωγικό να φλέγεται και με μεγάλη ταχύτητα πήραμε κατεύθυνση προς νότο. Έπειτα από ώρα και σε μεγάλη απόσταση είδαμε μια τεράστια λάμψη που σήμαινε ότι το εχθρικό πλοίο είχε και αυτό ανατιναχθεί.Έτσι 800 γερμανοί αντί να αντικαταστήσουν τους ιταλούς στη Ρόδο, βρεθήκανε στη θάλασσα…>>.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΛΟΙΟΥ

  • Αρχική κατασκευή ως φαλανοθηρικό με το όνομα Kos XXIII
  • Σημαία Νορβηγίας
  • Αριθμ. Νηολογίου 5614739
  • Ολική Χωρ. 353 τόνοι
  • Ημερομ. Κατασκευής 1937
  • Καθέλκιση 26/07/1937
  • Ολοκλήρωση κατασκευής Σεπτέμβριος 1937
  • Με τα ίδια στοιχεία μετονομάζεται σε DARVIK

Βυθίστηκε στον κόλπο της Σούδας στις 27 Μαϊου 1941 απο το πλήρωμά του προκειμένου να μην πέσει στα χέρια των Γερμανών λίγο πριν την κατάλυψη της Κρήτης, τελευταίος πλοίαρχός του ήταν ο J.J. REID, ανελκύσθηκε απο τους Γερμανούς το 1942 και επισκευάστηκε ως ναρκαλιευτικό σε ρόλο συνοδείας νηοπομπών με τον κωδικό UJ2104. Πλοίαρχός του ανέλαβε ο υποπλοίαρχος Νikolai Von Ruckteschell.

 

O YΠΟ/ΡΧΟΣ ΝΙΚΟLAI VON RUCKTESCHELL

Το UJ2104 (U-boot-Jaeger 2104) βρίσκεται καταχωρημένο στα Γερμανικά αρχεία σαν πρώην φαλαινοθηρικό «Darvik». Από την 1 Φεβρουαρίου του 1942 μπήκε σε λειτουργία σαν ανθυποβρυχιακό (U-boot-Jaeger).  Βυθίστηκε στις 17προς 18 Σεπτεμβρίου 1943 στην Αστυπάλαια.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΛΟΙΟΥ (ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΜΕΤΑΣΚΕΥΗ ΣΕ ΑΝΘΥΠΟΒΡΥΧΙΑΚΟ)

Όνομα πλοίου: UJ2104

Τύπος πλοίου: Ανθυποβρυχιακό.

Βάρος πλοίου: 400 τόνοι.

Επιχειρισιακός ρόλος: Συνοδεία νηοπομπών.

Πλοίαρχος: Nikolai Von Ruckteschel

ΟΠΛΙΣΜΟΣ ΠΛΟΙΟΥ – ΙΤΑΛΙΚΗ ΕΚΔΟΧΗ

Τα στοιχεία του οπλισμού στηρίζονται σε στοιχεία που δείνουν οι Ιταλικές αναφορές, σύμφωνα με τις οποίες ο παρακάτω οπλισμός αφαιρέθηκε απο το πλοίο για να ενυσχίσει την άμυνα του νησιού πρίν απο την βύθισή του.

  • 1 πυροβόλο των 5,2»/42 Q F MARK I
  • 2 πολυβόλα των 40 χλστ.
  • 1 τετράκανο πολυβόλο των 20 χλστ.
  • 2 μονόκανα πολυβόλα των 20 χλστ.
  • Πολλές βόμβες βυθού.
 

 

ΠΥΡΟΒΟΛΟ QFMARK

ΟΠΛΙΣΜΟΣ ΠΛΟΙΟΥ – ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΕΚΔΟΧΗ

  • 1 Πυροβόλο των 13,5 mm
  • 1 Πυροβόλο Flak των 22 mm
ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΠΥΡΟΒΟΛΟ ΤΥΠΟΥ FLAK
ΠΡΟΣΩΨΗ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΠΥΡΟΒΟΛΟΥ FLAK
Η ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ

Στην αντιπαραβολή του οπλισμού της φωτογραφίας, είναι εμφανής η ορθότητα της Γερμανικής εκδοχής όσον αφορά τον οπλισμό του πλοίου. Είναι άγνωστο για πιό λόγο οι Ιταλοί αναφέρουν ότι εκφόρτωσαν οπλισμό άλλου τύπου.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΝΑΥΑΓΕΙΟΥ

Τόπος βύθισης: Μαλτεζάνα – Aστυπάλαια

Πιθανό σημείο Βύθισης: Nησίδα Γλινός ΒΑ

Ημερομηνία Βύθισης: 18/09/1943

Στήγμα Βύθισης: ?

Βάθος Ναυαγίου: ΗΜΙΒΥΘΗΣΜΕΝΟ

  1. ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΚΑΛΟΝ ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΕ ΣΤΗ ΝΗΣΙΔΑ ΓΛΗΝΟ ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΚΟΛΠΟΥ ΤΗΣ ΜΑΛΤΕΖΑΝΑΣ, ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΔΙΑΦΥΛΑΧΘΕΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΟΥΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΥΣ.
  2. ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΗΜΙΒΥΘΙΣΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΝΙΚΟ ΚΑΣΤΡΕΝΟΠΟΥΛΟ, ΜΙΧΑΛΗ ΓΡΗΓΟΡΗ ΚΑΙ ΚΩΣΤΑ ΒΟΓΙΑΤΖΗ ΜΕ ΤΟ ΚΑΪΚΙ ΚΩΣΤΑΚΗΣ. ΔΕΝ ΒΡΕΘΗΚΕ ΟΥΤΕ ΙΧΝΟΣ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ.
  3. ΣΕ ΕΡΕΥΝΑ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΣΕ ΕΝ ΖΩΗ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΜΑΛΤΕΖΑΝΑΣ ΠΟΥ ΕΖΗΣΑΝ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΑΥΤΗΣ, ΑΠΟΣΠΑΣΤΗΚΑΝ ΜΑΡΤΗΡΙΕΣ ΟΤΙ:
 

  • TO ΠΛΟΙΟ ΠΑΡΕΜΕΙΝΕ ΗΜΙΒΥΘΙΣΜΕΝΟ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΣΤΟ ΓΛΗΝΟ ΝΗΣΙ.
  • ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΕΙΑΣ ΑΝΕΛΚΥΣΘΗΚΕ ΑΠΟ ΣΥΝΕΡΓΕΙΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΕ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΜΕΤΑΣΚΕΥΑΣΘΗ ΣΕ ΠΛΟΙΟ ΑΛΛΗΣ ΧΡΗΣΗΣ.
  • ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΤΟΥ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ ΤΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ ΕΚΡΕΙΝΑΝ ΟΤΙ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΔΙΠΛΗΣ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΤΟΥ ΣΤΟ ΒΥΘΟ ΚΑΙ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΠΑΡΑΜΟΦΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΚΕΛΕΤΟΥ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟ ΠΟΥ ΥΠΕΣΤΕΙ, ΗΤΑΝ ΑΣΥΜΦΩΡΗ Η ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΤΟΥ.
  • ΠΩΛΗΘΗΚΕ ΩΣ ΣΚΡΑΠ (ΠΑΛΙΟΣΙΔΕΡΑ) ΚΑΙ ΔΙΑΛΥΘΗΚΕ.

 

Λίστα των πλοιάρχων των Γερμανικών Ανθυποβρυχιακών όπου φένεται καθαρά ότι πλοίαρχος του DARVIK/UJ2104 ο Υποπλοίαρχος VON RUCKTESCHELL και όχι ο Ανθυποπλοίαρχος SCHRONDER όπως υποστηρίζεται.
Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΠΛΟΙΑΡΧΟΥ ΤΟΥ DARVIK / UJ2104 ΠΡΟΣ ΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΝΑΥΤΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΗΝ ΒΥΘΙΣΗ ΤΗΣ ΝΗΟΠΟΜΠΗΣ ΚΑΙ ΖΗΤΑ ΟΔΗΓΙΕΣ, ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΟΤΙ ΤΟ DARVIK/UJ2104 ΔΕΝ ΒΥΘΙΣΤΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΝΗΟΠΟΜΠΗ.
ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, Η ΟΠΟΙΑ ΠΑΡΑΘΕΤΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΠΟΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΥΧΗ ΤΟΥ DARVIC/UJ2104 ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΟΤΙ ΑΦΟΥ ΒΥΘΙΣΤΗΚΕ (ΛΟΓΩ ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑΣ) ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΑΛΤΕΖΑΝΑΣ, ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΚΕ (!) ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΒΡΑΧΟΝΗΣΙΔΑ ΓΛΗΝΟΣ ΟΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΕ ΒΥΘΙΣΜΕΝΗ. ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΑΥΤΗ, ΥΠΟ ΑΜΦΙΣΒΗΤΙΣΗ.
ΧΑΡΤΗΣ ΜΕ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΒΥΘΙΣΗΣ ΤΟΥ DARVIK/UJ2104 ΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΟΣ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΠΟΨΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΤΗΣ ΜΑΛΤΕΖΑΝΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟ
ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΜΑΛΤΕΖΑΝΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟ
ΠΑΝΟΡΑΜΙΚΗ ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ ΜΑΛΤΕΖΑΝΑΣ. ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΔΙΑΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΔΙΑΠΟΡΙΑ ΚΑΟ ΓΛΙΝΟΣ

ΘΕΡΜΕΣ ΕΥΧΑΡΗΣΤΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΕΡΕΥΝΙΤΕΣ ΒΥΡΩΝΑ ΤΕΖΑΨΙΔΗ & ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΚΑΛΟΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΓΚΥΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΡΟΣΕΦΕΡΑΝ ΑΠΟ ΤΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ.