ΝΑΥΑΓΙΟ: UJ 2111 (TRAMAGLIO) ΣΤΗΝ ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ


ΤΟ UBOAT JAGGER 2111 ΠΡΩΗΝ TRAMAGLIO

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΛΟΙΟΥ

ΟΝΟΜΑ ΠΛΟΙΟΥ: UJ2111, ΠΡΩΗΝ TRAMAGLIO (ΙΤΑΛΙΚΟ ΑΝΘΥΠΟΒΡΥΧΙΑΚΟ)

ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ: 667 K.O.X.

Απο το 1916 η Ιταλία χωρίς να έχει ολοκληρώσει καμία ναυπηγική εμπειρία κατέφυγε μέχρι και στο Ιαπωνικό ναυτικό για την απόκτηση 47 σκαφών ανοιχτής θάλασσας για χρήση ως ναρκαλιευτικών περιπολικών στην Αδριατική με αριθμούς απο G1 έως G47.

Παράλληλα, το 1924 παραδίδονται σταδιακά απο τα Γερμανικά ναυπηγεία, 23-24 μηχανότρατες ανοιχτής θάλασσας, κατά παραγγελία του Ιταλικού κράτους για την ενίσχυση του αλιευτικού στόλου της χώρας και παραδώθηκαν αμέσως απο αυτό σε ιδώτες για ανάλογη χρήση. Όλα έφεραν ονόματα δημοφιλών στους καταναλωτές ψαριών.

Μεταξύ 1931 και 1933 το Ιταλικό Βασιλικό Πολεμικό Ναυτικό, αναλαμβάνει τέσσερις απο αυτές προκειμένου να τις χρησιμοποιήσει ως ανθυποβρυχιακά περιπολικά:  1. Pellegrino Metucci, 2. Giuseppe Biglieri, 3. Giovanni Berta, 4. Mario Sonzini (για το οποίο οι Ιταλοί ιστορικοί ερευνητές ισχυρίζονται ότι αυτό είναι το UJ2111, το οποίο σύμφωνα με τα αρχεία που έχουν μελετήσει αιχμαλωτήσθηκε στον Πειραιά και αμέσως στην πρώτη αποστολή βυθίστηκε στην Αστυπάλαια).

Με το ξέσπασμα του πολέμου, όσες μηχανότρατες ανοιχτής θάλασσας βρίσκονταν σε εμπορική χρήση, επιτάχθηκαν και εξοπλίστηκαν ως ανθυποβρυχιακά πλοία περιπολίας και συνοδείας. Σχεδόν όλος ο ανθυποβρυχιακός στόλος βυθίστηκε κατά την διάρκεια του πολέμου, κυρίως στο Αιγαίο.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΝΑΥΑΓΙΟΥ

Το πρωϊ της 6ης Οκτωβρίου, το Γερμανικό 9/999 Τάγμα Πεζικού Φρούρησης επιβιβάσθηκε στο Ατμόπλοιο ΟΛΥΜΠΟΣ με αποστολή την αντικατάσταση των δυνάμεων εφόδου της Κω. Την νηοπομπή αποτελούσαν, επίσης, τα πορθμείαF30, F327, F336, F494, F496 και F532. Συνοδεία παρείχαν το ανθυποβρυχιακό σκάφος 2111 και αεροσκάφη Arado.

Το ΟΛΥΜΠΟΣ προηγείτο και ακολουθούσαν τα πορθμεία σε διπλή στήλη, ενώ στο τέλος βρισκόταν το Ανθυποβρυχιακό σκάφος. Η νηοπομπή εντοπίσθηκε από νωρίς από συμμαχικά αεροσκάφη, ενώ μια αναφορά για την πορεία της δόθηκε και από την περίπολο Τ1 του LRDG, που ήταν εγκατεστημένη σε παρατηρητήριο στην Κύθνο. Τα Γερμανικά πλοία δεν γνώριζαν πως όδευαν προς τον όλεθρο, με τους συμμάχους να έχουν αποφασίσει να χτυπήσουν τη νύχτα, όταν τα αεροσκάφη θα αποσύρονταν.

Στις 3.30΄ της 7ης Οκτωβρίου ακούστηκαν 3 εκρήξεις τορπιλών, χωρίς κάποιο από τα πλοία να πληγεί. Μια ώρα αργότερα όμως, και ενώ η νηοπομπή βρισκόταν βόρεια της Αστυπάλαιας, το Βρετανικό υποβρύχιο UNRULLY, που είχε προσβάλλει νωρίτερα την νηοπομπή, αναδύθηκε και επιτέθηκε με τα πυροβόλα του. Αρχικά έπληξε το ΟΛΥΜΠΟΣ και ένα πορθμείο, τα οποία άρχισαν να φλέγονται. Το Γερμανικό Ανθυποβρυχιακό σκάφος απάντησε αμέσως με πυρά και εξανάγκασε το υποβρύχιο σε κατάδυση. Ήταν όμως αργά, η νηοπομπή είχε ενποπισθεί.

ΠΟΡΘΜΕΙΑ ΤΗΣ GIEGSMARINE ΚΑΘΟΔΟΝ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟ

Στις 4.50΄, τα Βρετανικά καταδρομικά SIRIUS και PENELOPE και τα αντιτορπιλικά FAULKNOR και FURY προσέγγισαν τα απροστάτευτα θηράματά τους. Το Ανθυποβρυχιακό άρχισε να βάλει εναντίον τους σε έναν άνισο αγώνα, δημιουργώντας παράλληλα προπέτασμα καπνού και διατάσσοντας τα πορθμεία να χρησιμοποιήσουν την ακτή της Αστυπάλαιας ως προκάλυμμα. Η υπεροχή των επιτιθεμένων ήταν συντριπτική. Τα δύο καταδρομικά επικεντρώθηκαν στο UJ211 και τα αντιτορπιλικά στα πορθμεία. Η θάλασσα γρήγορα γέμισε συντρίμμια, ναυαγούς και πτώματα. Οι επιζήσαντες έγιναν και αυτοί στόχοι (σύμφωνα με τις Γερμανικές αναφορές), μιας και οι ενισχύσεις αυτές δεν έπρεπε να φτάσουν στην Κω.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΝΑΥΑΓΙΟΥ

ΘΕΣΗ: ΒΟΡΕΙΕΣ ΑΚΤΕΣ ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑΣ

ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΝΕΛΚΥΣΘΕΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΞΕΡΕΥΝΗΘΕΙ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s