ΚΥΜΑΤΑ ΤΕΡΑΤΑ (FREAK WAVES) ANAZHTA TO Ε.Λ.Κ.Ε.Θ.Ε ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΘΑΛΑΣΣΕΣ


Στην αναζήτηση κυμάτων – τεράτων (freak – waves) στις ελληνικές θάλασσες έχουν υποδυθεί τον τελευταίο χρόνο ερευνητές του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ). Τα συγκεκριμένα κύματα ξεπερνούν κατά 4-5 φορές τις προγνώσεις των ειδικών, έχουν καταγραφεί μέχρι στιγμής στον Ατλαντικό και ευθύνονται για δεκάδες ναυάγια.

«Είναι τόσο μεγάλη η δύναμη και η ορμή με την οποία «χτυπούν» τα πλοία, που τις περισσότερες φορές ο καπετάνιος δεν έχει χρόνο ούτε για να εκπέμψει σήμα κινδύνου», εξηγεί στον «Α» ο Τακβόρ Σουκισιάν, δρ ναυπηγός – μηχανολόγος, ειδικός στην Κυματική και συνεργάτης στο ΕΛΚΕΘΕ.

14 μέτρα στην Κάρπαθο

Και στις ελληνικές θάλασσες, όμως, σύμφωνα με τον ίδιο, έχουν καταγραφεί γιγαντιαία κύματα που έχουν φτάσει ακόμη και τα 14 μέτρα. Το… ρεκόρ έχει καταγραφεί τους χειμωνιάτικους μήνες στα στενά ανάμεσα στην Κάρπαθο και τη Ρόδο, ενώ το συγκεκριμένο σημείο δίνει μεγάλα κύματα ακόμη και το καλοκαίρι, λόγω των μελτεμιών. «Πέρασμα» για κύματα – γίγαντες αποτελούν και τα στενά της Κρήτης και των Κυθήρων, όπου τουλάχιστον τρεις φορές το χρόνο καταγράφονται κύματα που φτάνουν τα 10 μέτρα, ενώ κύματα αντίστοιχου μεγέθους καταγράφονται στο Κάβο Ντόρο και τα στενά της Μυκόνου με την Ικαρία. «Μάλιστα, στα συγκεκριμένα σημεία σημειώνονται κατά καιρούς αρκετά ναυάγια με εμπορικά πλοία, χωρίς ευτυχώς να στοιχίσουν τη ζωή σε κανένα άτομο», επισημαίνει ο κ. Σουκισιάν.

Τριπλό το χτύπημα

Αναφερόμενος στα «κύματα – φονιάδες», όπως χαρακτηρίστηκαν, ύψους οκτώ μέτρων, τα οποία χτύπησαν την Τετάρτη το κρουαζιερόπλοιο «MS Louis Majesty» στα ανοικτά της Ισπανίας και κόστισαν τη ζωή σε δύο επιβάτες, ο ίδιος κάνει λόγο για ένα φαινόμενο πέρα από τις προγνώσεις των ειδικών. «Το σημείο στο οποίο έγινε το ατύχημα, στη νότια πλευρά του κόλπου του Λέοντος, «δίνει» γενικά μεγάλα κύματα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως, τη διαφορά την έκανε η αλληλουχία των τριών κυμάτων (τρικυμία), τα οποία χτύπησαν το πλοίο σε συνδυασμό με τα έντονα ρεύματα που έπνεαν στην περιοχή. Το φαινόμενο του κυματισμού είναι πολύπλοκο και συχνά οι προγνώσεις δεν πέφτουν μέσα με αποτέλεσμα να έχουμε κύματα πολλαπλάσιου ύψους από τα προβλεπόμενα», υπογραμμίζει.

Σημειώνεται πως το κρουαζιερόπλοιο το οποίο είχε αποπλεύσει από τη Γένοβα της Ιταλίας με προορισμό τη Μασσαλία μετέφερε 1.350 επιβάτες είχε πλήρωμα 580 ατόμων και Ελληνα πλοίαρχο. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, στο πλοίο το οποίο ελλιμενίστηκε με ασφάλεια στο λιμάνι της Βαρκελώνης, επέβαιναν ακόμη 20 Ελληνες αξιωματικοί του πλοίου, τρεις Ελληνες επιβάτες και τέσσερις Κύπριοι υπήκοοι, οι οποίοι όλοι είναι καλά στην υγεία τους. Σύμφωνα με το διευθυντή Επικοινωνίας της πλοιοκτήτριας εταιρίας στην Κύπρο, Μιχάλη Μαραθεύτη, ήδη έγιναν οι απαραίτητες διευθετήσεις για τη μεταφορά όλων των επιβατών αεροπορικώς στις χώρες τους. Με ανακοίνωσή της η εταιρία «εκφράζει τα ειλικρινή της συλλυπητήρια και τη συμπάθειά της στις οικογένειες των θυμάτων, τη συμπαράστασή της στους τραυματίες και τη θλίψη της για το συμβάν».

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s