ΟΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ – ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟΣ 1921/1940


Τη λύση στην κρίσιμη κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει η ακτοπλοϊα επεζύτησε να λύσειτο κράτος με την εφαρμογή απο 1 Μαϊου 1927 Ενιαίου Κρατικού Ναυλολογίου Επιβατών και Εμπορευμάτων, σε συνδιασμό με την απαγόρευση του αθέμιτου ανταγωνισμού. Με την ακόλουθη Υπουργική απόφαση: <<To παρόν ναυλολόγιο εγκεκριμένον παρά του Υπουργείου των Ναυτικών (Διεύθυνσις Εμπορικού Ναυτικού) είναι υποχρεωτικόν δια πάντα τα επιβατηγά πλοία της ακτοπλοϊας. Οιαδήποτε αύξησις ή μείωσις των εν αυτώ οριζομένων τιμών απαγορεύεται. Ο παραβάτης πλοιοκτήτης ή πράκτωρ διώκεται δι΄απευθείας κλήσεως ενώπιον του αρμοδίου πλημελειοδικείου και τιμωρείται διά χρηματικής ποινής 5000 – 50000 δραχμών. Δια πάσαν υποπράκτοροςπαράβασιν του παρόντος ναυλολογίου συνυπεύθυνος μετ΄αυτού είναι πάντοτε ο πλοιοκτήτης, προκειμένου δε περί νομικών προσώπων ο Διευθυντής αυτών>>.

Μετο ίδιο αυτό διάταγμα καθορίζονται και οι φόροι του Δημοσίου και τα διάφορα τέλη και διακαιώματα που προστήθενται στους ναύλους.

Οι ακτοπλοϊκές γραμμές κατατμήθηκαν ως εξής:

  1. ΓΡΑΜΜΗ ΑΡΓΟΛΙΚΟΥ: Πειραιάς, Αίγινα, Μέθανα, Πόρος, Ύδρα, Ερμιόνη, Σπέτσες, Λεωνίδιο, Άστρος, Ναύπλιο.
  2. ΓΡΑΜΜΗ ΕΥΒΟΪΚΟΥ: Πειραιάς, Αλιβέρι, Χαλκίδα, Λίμνη, Αταλάντη, Αιδηψός, Στυλίδα, Ωραιοί, Βόλος.
  3. ΓΡΑΜΜΗ ΕΥΒΟΪΚΟΥ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Πειραιάς, Χαλκίδα, Αιδιψός, Βόλος, Θεσσαλονίκη.
  4. ΓΡΑΜΜΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΕΩΣ: Πειραιάς, Χαλκίδα, Αιδιψός, Βόλος, Θεσσαλονίκη, Άγιον Όρος, Καβάλα, Αλεξανδρούπολις, Ίμβρος, Λήμνος, Μυτιλήνη, Χίος.
  5. ΓΡΑΜΜΗ ΚΕΡΚΥΡΑΣ: Πειραιάς, Λουτράκι, Πάτρα, Κέρκυρα.
  6. ΓΡΑΜΜΗ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟΥ-ΑΜΒΡΑΚΙΚΟΥ: Πειραιάς, Λουτράκι, Ιτέα, Γαλαξίδι, Βυτρινίτσα, Πάτρα, Ιθάκη, Σάμη, Αγία Ευθυμία, Φισκάρδο, Λευκλάδα, Πρέβεζα, Βόνιτσα, Κόπραινα, Αμφιλοχία.
  7. ΓΡΑΜΜΗ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟΥ-ΚΕΡΚΥΡΑΣ: Πειραιάς, Λουτράκι, Ιτέα, Γαλαξίδι, Βυτρινίτσα, Ναύπακτος, Πάτρα, Κρυονέρι, Μεσσολόγγι, Αστακός, Μύτικας, Κάλαμος, Ζαβέρδα, Λευκάδα, Πρέβεζα, Πάργα, Σαγιάδα, Ηγουμενίτσα, Παξοί, Κέρκυρα.
  8. ΓΡΑΜΜΗ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ: Πειραιάς, Λουτράκι, Πάτρα, Ζάκυνθος, Ληξούρι, Αργοστόλι, Κέρκυρα.
  9. ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΛΟΠΟΝΗΣΟΥ (ΜΕΣΩ ΙΣΘΜΟΥ): Πειραιάς, Πάτρα, Ζάκυνθος, Κατάκολον, Κυπαρισσία, Μάραθος, Πύλος, Μεθώνη, Κορώνη.
  10. ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΛΟΠΟΝΗΣΟΥ (ΜΕΣΩ ΜΑΛΕΑ): Πειραιάς, Μονεμβασιά, Νεάπολη, Αγία Πελαγία, Καψάλι Γύθειο, Πόρτο Κάγιο, Γερολιμένας, Μεζάπο, Λιμένι, Σελινίτσα, Καρδάμυλα, Καλαμάτα.
  11. ΓΡΑΜΜΗ ΑΙΓΑΙΟΥ: Πειραιάς, Χίος, Μυτιλήνη, Κάστρο Μήθυμνα, Αλεξανδρούπολις, Καβάλα, Θεσσαλονίκη, Βόλος Αιδηψός, Χαλκίδα.
  12. ΓΡΑΜΜΗ ΝΗΣΩΝ ΑΙΓΑΙΟΥ: Πειραιάς, Ψαρά, Βολισσός, Πλωμάρι, Μυτιλήνη, Μόλυβος, Άγιος Ευστράτιος, Κάστρο, Μούδρος, Τένεδος, Ιμβρος, Σαμοθράκη.
  13. ΓΡΑΜΜΗ ΒΟΡΕΙΩΝ ΣΠΟΡΑΔΩΝ (ΜΕΣΩ ΚΥΜΗΣ): Πειραιάς, Λαύριο, Κάρυστος, Κύμη, Σκύρος, Αλόνησος, Σκόπελος, Γλώσσα, Σκιάθος, Τρίκερι, Βόλος, Αιδηψός, Χαλκίδα.
  14. ΓΡΑΜΜΗ ΚΑΡΥΣΤΟΥ – ΑΝΔΡΟΥ: Πειραιάς, Κάρυστος, Γαύριο, Μπατσί, Υστέρνια, Σύρος.
  15. ΓΡΑΜΜΗ ΚΥΚΛΑΔΩΝ Ά: Πειραιάς, Σύρος, Τήνος, Μύκονος, Άνδρος, Κόρθι.
  16. ΓΡΑΜΜΗ ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΄Β: Πειραιάς, Κέα, Κύθνος, Σύρος, Μήλος, Κίμωλος.
  17. ΓΡΑΜΜΗ ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΄Γ: Πειραιάς, Σύρος, Πάρος, Νάξος, Ίος, Οία, Θήρα.
  18. ΓΡΑΜΜΗ ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΄Δ: Πειραιάς, Σύρος, Πάρος, Νάξος, Φολέγανδρος, Σίκινος, Ίος, Οία, Θήρα, Ανάφη, Αμοργός, Αιγιάλη, Κουφονήσια ή Άγιος Γεώργιος.
  19. ΓΡΑΜΜΗ ΚΥΚΛΑΔΩΝ Έ: Πειραιάς, Σύρος, Τήνος, Μύκονος, Ικαρία, Καρλόβασι, Βαθύ.
  20. ΓΡΑΜΜΗ ΚΡΗΤΗΣ: Πειραάς, Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Πάνορμος, Άγιος Νικόλαος, Παχ. Άμμος, Σητεία.

Τον ίδιο χρόνο (1927) τις αΓραμμές Εξωτερικού εξυπηρετούσαν οι παρακάτω Ελληνικές εταιρείες και πλοία:

  • EΘΝΙΚΗ ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ: Πειραιάς, Μασσαλία, Θεσσαλονίκη, Κωνσταντινούπολις, Πειραιάς (8ήμερα ταξίδια). Με τα πλοία: ΠΑΤΡΙΣ ΙΙ, ΑΝΔΡΟΣ και ΣΥΡΟΣ.
  • ΙΟΝΙΚΗ ΑΤΜΟΠΛΟΪΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΤΟΥ: 1) Πειραιάς, Μασσαλία (ανα20ήμερο). Με το πλοίο ΑΤΤΙΚΗ. 2) Πειραιάς, Ηρλακλειο, Αλεξάνδρεια (ανα 8-10ήμερο). Με τα πλοία ΑΤΤΙΚΗ και ΜΙΑΟΥΛΗΣ.
  • ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ ΣΑΜΟΥ ΥΙΩΝ ΙΓΓΛΕΣΗ: 1) Πειραιάς, Πάτρα, Κέρκυρα, Άγιοι Σαράντα, Μπρίντεζι (κάθε Δευτέρα). 2) Πειραιάς, Δωδεκάνησα (κάθε Σάββατο). Με το πλοίο ΣΕΡΙΦΟΣ.
  • ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ ΜΑΝΤΑΦΟΥΝΗ: 1) Πειραιάς, Ηράκλειο, Αλεξάνδρεια (κάθε Παρασκευή με επέκταση των πλοών στα λιμάνια Βόλου, Θεσσαλονίκης, Χίου, Μυτιλήνης). Με το πλοίο ΕΛΣΗ. 2) Πειραιάς, Πάτρα, Κέρκυρα, Άγιοι Σαράντα,Μπρίντεζι (κάθε Δευτέρα). Με το πλοίο ΜΥΚΑΛΗ. 3) Σύρος, Τήνος, Σάμος. Επίσης με το πλοίο ΜΥΚΑΛΗ. 4) Πειραιάς, Δωδεκάνησα (κάθε Σάββατο). Με το πλοίο ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ.
  • ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ ΠΑΝΤΑΛΕΩΝ: 1) Ηράκλειο, Αλεξάνδρεια (κάθε Δευτέρα). Με το πλοίο ΑΡΚΑΔΙΑ. 2) Πειραιάς, Πάτρα, Κέρκυρα, Άγ. Σαράντα, Μπρίντεζι (κάθε Τετάρτη). Με το πλοίο ΒΥΖΑΝΤΙΟ.
  • ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ ΑΦΩΝ ΠΑΝΤΕΛΗ: 1) Πειραιάς, Δωδεκάνησα (με προσεγγίσεις και σε άλλα νησιά του Αιγαίου), Θεσσαλονίκη, Βόλο. 2) Πειραιάς, Κρήτη, Αλεξάνδρεια, Πόρτ Σάιδ. Σε όχι τακτικές αναχωρήσεις. Με τα πλοία ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ και ΚΑΤΕΡΙΝΑ, εναλάξ και τα δύο και στα δύο δρομολόγια.
  • ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ: Ρόδος, Λιμένες Κύπρου, Πόρτ Σάιδ, Αλεξάνδρεια, και επιστροφή απο Κύπρο για Ρόδο. Με το πλοίο ΑΛΚΜΗΝΗ.
  • ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ Δ. ΑΓΓΕΛΑΚΟΥ: Πειραιάς, Πόρτ Σάιδ, Αλεξάνδρεια. Με το πλοίο CAIRO CITY.
  • ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ ΑΦΩΝ ΤΥΠΑΛΔΟΥ: Κωστάνζα, Κωνσταντινούπολη, Πειραιάς, Χανιά, Αλεξάνδρεια. Με το πλοίο ΙΟΝΙΟΝ.

Σε Ελληνικά λιμάνια επίσης απο το 1926 προσέγγιζαν οι ξένες ατμοπλοϊκές εταιρείες:

  • Lloyd Triestino ( Ιταλική)
  • Societa Italiana Di Servici Martimi (Ιταλική)
  • Puglia (Ιταλική)
  • Libera Triestina (Ιταλική)
  • Ζadranska Provioelba (Σερβική)
  • Η Βουλγαρική Ατμοπλοϊα.
  • Η Ρουμανική Ατμοπλοϊα
  • Messageries Maritime (Γαλλική)
  • Cypria Febre (Γαλλική)
  • Paquet (Γαλλική)
  • Chedivial Mail (Αγγλική)

Oι χαρακτηρισμένες ως άγονες γραμμές τύγχαναν απο το κράτος ειδικής επιχορήγησης.. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι απο το 1926 ήταν οι παρακάτω:

Α. ΑΓΟΝΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ

  1. Πειραιάς, Χανιιά, Ρέθυμνο, Πάνορμος, Ηράκλειο, Χερσόνησος, Σητεία, Άγ. Νικόλαος, Παχιά Άμμος, Σητεία και επιστροφή εβδομαδιαίως απο την ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ ΠΑΝΤΑΛΕΩΝ.
  2. α) Πειραιάς, Ιτέα, Αντίκυρα και επιστροφή εβδομαδιαίως, β) Πειραιάς, Πάτρα, Βασιλική, Λευκάδα και επιστροφή απο την ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ Ν.ΓΑΒΑΛΑ.
  3. Πειραιάς, Υστέρνια, Τήνος εβδομαδιαίως και επιστροφή.
  4. Δυτικών Κυκλάδων: Πειραιάς, Κέα, Κύθνος, Σύρος, Σέριφος, Σίφνος, Κίμωλος, Μήλος και επιστροφή εβδομαδιαίως.
  5. Ανατολικών Κυκλάδων: Πειραιάς, Σύρος,Πάρος, Νάξος, Ίος, Σίκινος, Φολέγανδρος, Οία, Θήρα, Ανάφη, Αμοργός, Αιγιάλη, Άγ. Γεώργιος Ηρακλειάς, Κουφονήσια, Σχοινούσα, Απολλωνία, Νάξος, Πάρος, Σύρος, Πειραιάς εβδομαδιαίως.
  6. Ευβοιας – Σποράδων: Πειραιάς, Λαύριο, Κάρυστος, Κύμη, Σκύρος, Σκόπελος, Γλώσσα, Αλόνησοα, ΣκιάΘος, Τρίκερι, Βόλος και επιστροφή εβδομαδιαίως απο την ΚΥΜΑΪΚΗ ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ.
  7. Νήσων Αιγαίου Πελάγους: Πειραιάς, Χίος Καρδάμυλα, Βολισσός, Ψαρά, Πλωμάρι, Μυτιλήνη, Μήθυμνα, Άγ. Ευστράτιος, Κάστρο, Μούδρος, Σαμοθράκη, Αλεξανδρούπολις, Καβάλα, Θάσος και επιστροφή εβδομαδιαίως απο την ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ.
  8. Λακωνίας -Κυθήρων: Πειραιάς, Κυπαρίσσι, Γέρακας, Αγία Πελαγία, Κυψέλη, Εληά, Γύθειο, και επιστροφή εβδομαδιαίως με προσέγγιση στα Αντικύθηρα μία φορά τον μήνα στην άνοδο και την επάνοδο.
  9. Περιφερειακή Λιμένων Κρήτης: Πειραιάς, Χανιά, Κολυμπάρι, Καστέλι, Στόμιο, Παλαιοχώρα, Σούγια, Χώρα, Σφακιά, Πλακιά, Αγία Γαλήνη, Κοκκινού, Πύργος, Μάταλα, Άρβη, Μύρο, Ιεράπετρα, Μακρυγιαλλός, Σητεία, Άγ. Νικόλαος, Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Χανιά, Πειραιάς ανα 15ήμερο απο την ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ Ι. ΛΥΚΟΥΡΗ.

Β. ΑΓΟΝΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ

  1. Γραμμή Αδριατικής: Πειραιάς, Πάτρα, Κέρκυυρα, Άγ. Σαράντα, Αυλώνα, Μπάρι, Δυρράχιο, Κατάρο, Γραβόζη, Τεργέστη ανα 15ήμερο με προσέγγιση στο Φιούμε απο τη ΘΕΣΣΑΛΙΚΗ ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ.
  2. Γραμμή Κύπρου: Πειραιάς, Χανιά, Ηράκλειο, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Λεμεσός, Ρόδος, Πειραιάς ανα 15ήμερο απο την ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ ΑΘ. ΔΕΝΔΡΙΝΟΥ.

Οι αποζημιώσεις για τα έτη 1923-1928 παρουσιάζουν την εξής εικόνα:

  • 1923 : 1.105.737 δραχμές.
  • 1924 : 1.104.000 δραχμές.
  • 1925 : 2.350.000 δραχμές.
  • 1926 : 1.805.000 δραχμές.
  • 1927 : 4.905.000 δραχμές.
  • 1928 : 5.471.000 δραχμές.

Παρ΄όλα αυτά η εφαρμογή τουΕενιαίου Κρατικού Ναυλολογίου δεν μπόρεσε να αποδώσει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, λόγω της δυσαναλογίας μεταξύ του μεγάλου αριθμού μεταφορικών μέσων, έναντι των μικρών μεταφορικών αναγκών.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s