ΤΟ ΜΕΓΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ

ΝΑΥΑΓΙΟ: C/S PLUTO ΣΤΗΝ ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ


ΤΟ ΦΟΡΤΗΓΟ PLUTO

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΛΟΙΟΥ

ONOMA ΠΛΟΙΟΥ: PLUTO

ΤΥΠΟΣ ΠΛΟΙΟΥ: ΦΟΡΤΗΓΟ

ΣΗΜΑΙΑ ΠΛΟΙΟΥ: ΟΛΑΝΔΙΑ

ΟΛΙΚΗ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ: 1.156 τόνοι

ΕΠΙΤΑΓΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΝΑΥΑΓΙΟΥ: 17-18/09/1943, Βόρειες ακτές Αστυπάλαιας. Σε νηοπομπή, μαζί με τα D/s Paula και το ανθυποβρυχιακό UJ2104, μεταφοράς στρατευμάτων για την αντικατάσταση των τμημάτων εφόδου που κατέλαβαν την Κω και τη Ρόδο.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΝΑΥΑΓΙΟΥ

Τη νύχτα της ίδιας μέρας, στολίσκος αντιτορπιλικών, αποτελούμενος από τα Αγγλικά FAULKNOR, ECLIPSE και το Ελληνικό ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ, επεσήμανε βόρεια του νησιού μια γερμανική νηοπομπή που κατευθυνόταν στη Ρόδο. Επακολούθησε σφοδρή ανταλλαγή πυρών με το γερμανικό πλοίο συνοδείας, το οποίο υπέστη ζημιές ενώ δύο από τα μεταφορικά βυθίστηκαν παρασέρνοντας στο βυθό εφόδια και προσωπικό που προορίζονταν από τους Γερμανούς για την ενίσχυση της φρουράς της Ρόδου. Επρόκειτο για τα επιταγμένα εμπορικά D/S PLUTO και C/S PAULA και το Ανθυποβρυχιακό UJ2104. Η ίδια Γερμανική νηοπομπή είχε δεχθεί επίθεση και την προηγούμενη ημέρα από οκτώ Beaufighter της 237ης Πτέρυγας που επιχειρούσε από τη Λεμεσό. Τρία από αυτά είχαν υποστεί ζημιές από τα πυρά του Ανθυποβρυχιακού.

ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΝΑΥΑΓΙΟΥ

[…] Η Βασίλισσα Ολγα και τα δύο Αγγλικά Α/Τ επέρασαν πάλι με το σούρουπο τις ανατολικές ακτές της Κρήτης και από την στιγμή εκείνη όλων η προσοχή ήταν εντεταμένη για να μην τους ξεφύγουν τα εχθρικά πλοία, αν τυχόν ευρίσκοντο ακόμα στον δρόμο των. Εκανε ωραίο φεγγάρι και είχε ελαφρά θαλασσίτσα που δεν εμπόδιζε πολύ την ορατότητα. Θα ήταν περίποθ μεσάνυχτα, και τα τρία πλοία είχαν φτάσει στο ύψος της Αστυπάλαιας και επλησίαζαν όσο μπορούσαν περισσότερο προς τις βορειοανατολικές ακτές του νησιού με την πρόθεση να κάνουν ενδεχομένως και τον γύρο του όταν τα «Αρντιεφ» ανεκάλυψαν δύο ύποπτα πλοία.

Τα Α/Τα επλησίασαν ακόμα περισσότερο και από τις γέφυρες των διέκριναν πράγματι σε λίγο δύο πλοία δύο εώς τριών χιλιάδων τόννων που είχαν προσεγγίσει εντελώς στην κάπως απότομη ακτή του νησιού για να κρύβονται ίσως στην σκιά του βουνού. Το ένα έμοιαζε με πετρελαιοφόρο και το άλλο ήταν συνηθισμένο εμπορικό πλοίο του αυτού μεγέθους. Για την ταυτότητα των ως εχθρικών πλοίων δεν μπορούσε να υπάρξει καμία αμφιβολία αφού μάλιστα έμεινε χωρίς απάντηση και το καθορισμένο σήμα αναγνωρίσεως. Εντύπωση μόνο έκανε στους ναυτικούς μας ότι τα δύο αυτά καράβια ήταν τόσο ψηλά και εφαίνοντο τόσο ξεφόρτωτα. Την ίδια όμως στιγμή φάνηκε και το άλλο μικρότερο καράβι που είχε ανακαλυφθεί από το «αρντιεφ» και που προχωρούσε με κάπως απειλητικές διαθέσεις.

Ηταν η τορπιλάκατος που αποτελούσε την προστατευτική συνοδεία των δύο εχθρικών μεταγωγικών και που ίσως ήταν κρυμμένη μέχρι εκείνη την στιγμή. Ο «καπτεν Ντη» ο αρχηγός της δυνάμεως των συμμαχικών Α/Τ έδωσε από το «Εκλιψ» την διαταγή της κοινής επιθέσεως με αρχικό στόχο την τορπιλάκατο που θα μπορούσε να γίνει επικίνδυνη με τις τορπίλες της αν δεν εξουδετερώνετο αμέσως. Και χωρίς δευτερόλεπτου καθυστέρηση τα τρία Α/Τ συγκέντρωσαν αμέσως τα πυρά πάνω στο μικρό εχθρικό πλοίο. […] Όλα (τα πυρά) μαζί έχουν συγκεντρωθεί στην τορπιλάκατο που παρουσιάζει με το φως του φεγγαριού λαμπρό στόχο. Και το αποτέλεσμα δεν αργεί καθόλου. Τα συγκεντρωμένα πυρά των τριών Α/Τ την βρίσκουν με την πρώτη ομοβροντία. […]

[…] Πρώτα μία τρομακτική έκρηξη, μια λάμψη που φωτίζει όλη την περιοχή γύρω έπειτα σαν ένα φωτεινό σιντριβάνι που πετάει προς όλες τις κατευθύνσεις λευκοπυρακτωμένα κομμάτια και έπειτα πια τίποτε. Στην επιφάνεια της θάλασσας δεν υπάρχει ούτε ένας ναυαγός, ούτε ένα κομμάτι από το καράβι που εξαφανίσθει. Ας σημειωθεί ότι σε αυτή τη μάχη οι πυροβολητές της Όλγας χρησιμοποίησαν για πρώτη φορά την άφλογο πυρίτιδα. (Δεν φαίνεται λάμψη από την εκπυρσοκρότηση και έτσι ο εχθρός δεν ξέρει από πού έρχονται οι βολές). […]

[…] Ήρθε έπειτα η σειρά των δύο εχθρικών μεταγωγικών που έμοιαζαν να περιμένουν ακίνητα εκεί το μοιραίο τέλος των. Σύμφωνα με την δοκιμασμένη πια επιθετική τακτική των Συμμαχικών Α/Τ η Όλγα και τα δύο Α/Τ ανέβαιναν και κατέβαιναν εμπρός από τους στόχους των για να ρίχνουν εναντίων των τις ομοβροντίες των, καθώς περνούσαν κοντά των. Αλλά τα δυο Γερμανικά ήταν εξαιρετικά δύσκολο να βυθιστούν. Φαίνεται βέβαιο ότι είχαν πολλά και καλά απομονωμένα στεγανά διαμερίσματα, και έτσι αρκετές επιτυχημένες βολές που θα είχαν αρκέσει για να βουλιάξουν κάθε άλλο καράβι τους προξενούσαν μόνο βαριές ζημιές αλλά δεν αρκούσαν για να τα βυθίσουν. Για μία ολόκληρη ώρα εξακολουθούσε ο αμείλικτος αυτός βομβαρδισμός και τα βουνά της Αστυπάλαιας ξανάστελναν πίσω τον αντίλαλο των αδιάκοπων εκρήξεων. […]

[…] Τα δύο εχθρικά καράβια κατατρυπημένα από τα αμέτρητα βλήματα εξακολουθούσαν ακόμα να επιπλέουν, ενώ πολλοί από το πλήρωμα των ή τους επιβάτας των εφαίνοντο να πηδούν στη θάλασσα ή να κατεβάζουν βάρκες και να προσπαθούν να σωθούν προς την κοντινή ξηρά.

Επιτέλους κατά την μία μετά τα μεσάνυχτα εβούλιαξε πρώτα το μεταγωγικό. Και λίγη ώρα αργότερα το δεύτερο πλοίο, το πετρελαιοφόρο εξοντώθηκε από μία θεαματική τορπιλική επίθεση του ενός από τα δύο Αγγλικά Α/Τα

Το Αγγλικό πλοίο επλησίασε σε πολύ μικρή απόσταση τον εχθρό και όταν επέρασε πολύ κοντά του εξαπέλυσε την τορπίλη του. Η τορπίλη εχτύπησε το πετραιλεοφόρο ακριβως στην μέση και τότε οι θαλασσινοί μας είδαν από το κατάστρωμα και την γέφυρα της Ολγας ένα ακόμα περίεργο και καταπληκτικό θέαμα: Είδαν το εχθρικό πλοίο να ανοίγει σε δύο κομμάτια τα οποία υψώθησαν για μία στιγμή σχεδόν κατακόρυφα και σχεδόν παράλληλα το ένα προς το άλλο και έπειτα εβουλιαξαν μαζί. Η Γερμανική νηοπομπή που εφαίνετο να είναι αρκετά σημαντική είχε τελείως εξοντωθεί…

ΠΗΓΗ: Από το βιβλίο που έγραψε ο Αρχηγός του Στόλου το 1946 με τίτλο «Βασίλισσα Όλγα- Ιστορία ενός αντιτορπιλικού»

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s