ΤΟ ΜΕΓΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ

Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΛΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΦΟΥΣΚΩΤΩΝ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ


oι λόγοι που κάνουν το φουσκωτό σκάφος να υπερέχει δεν τελειώνουν πουθενά.

Θα πρέπει να δώσουμε να καταλάβουν όλοι ότι το φουσκωτό δεν έχει επικρατήσει για λόγους μόδας, αλλά για τα εμφανή και ουσιαστικά πλεονεκτήματα του, που ως γνωστό εκτιμήθηκαν από φορείς και δημόσιους οργανισμούς (Λιμενικό Στρατό).

Πρώτος και ουσιαστικός λόγος για τον οποίο υπερτερεί σε σχέση με τα αλλά σκάφη είναι η άνωση που δημιουργούν οι αεροθάλαμοι, την οποία για να επιτύχει άλλο αντίστοιχο σκάφος είναι αναγκαίο τα ύφαλα και οι χώροι κάτω από το πάτωμα να είναι τελείως στεγανοί.

giatifusko1

Αυτό ασφαλώς έχει ως αποτέλεσμα το ελαφρύ μέρος του συνόλου να βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο του σκάφους, ενώ αντίθετα όλα τα βάρη να είναι τοποθετημένα πάνω από το κατάστρωμα και ως εκ τούτου η ισορροπία να γίνεται επισφαλής. Όμως ανεξάρτητα από τα βάρη, υπάρχει άλλος ένας βασικός λόγος που επιδρά αρνητικά στην ισορροπία και δεν είναι άλλος από τον αέρα που βρίσκεται εγκλωβισμένος στα στεγανά τμήματα ο οποίος θέλει να μετακινηθεί προς τα πάνω. Αντίθετα σε ένα φουσκωτό ο αέρας βρίσκεται στα ψηλότερα σημεία του δηλαδή στους αεροθαλάμους, με αποτέλεσμα να το κρατούν σταθερό στην επιφάνια της θάλασσας σε θέση απόλυτης ισορροπίας. Η ευστάθεια σε συνδυασμό με την άνωση, είναι παράγοντες που επιτρέπουν σε ένα ταχύπλοο φουσκωτό σκάφος να έχει την απαιτούμενη ασφάλεια σε ακραίες καταστάσεις, εξαλείφοντας σχεδόν την πιθανότητα ανατροπής.

Αναφερόμαστε δε στα ταχύπλοα σκάφη διότι τα αργά σκάφη εκτοπίσματος, όπως πχ τα ιστιοπλοϊκά μπορούν να έχουν σχεδόν ολικά καλυμμένο το κατάστρωμα χρησιμοποιώντας τον εσωτερικό χώρο σαν μέσο άνωσης και με μια βαθιά και βαριά καρίνα επιτυγχάνουν την απαιτούμενη ευστάθεια Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι δεν είναι απαραίτητο οι στεγανοί χώροι ενός πολυεστερικού σκάφους να βρίσκονται από κάτω, αλλά αντίθετα μπορούν να τοποθετηθούν κλειστά κουτιά περιμετρικά ώστε να η πολυπόθητη ισορροπία. Πράγματι υπάρχουν εταιρίες που παράγουν τέτοια αβύθιστα σκάφη, αυστηρών προδιαγραφών, που όμως τελικά μια τέτοια κατασκευή δεν απλοποίησε την παραγωγή αλλά αντίθετα την έκανε περισσότερο ακριβή από εκείνη του φουσκωτού και σύγχρονος πρόσθεσε βάρος και δυσκολίες στις περιπτώσεις επισκευών. Μετά όλα αυτά το ερώτημα «και γιατί όχι Φουσκωτό» έγινε πιο έντονο και ουσιαστικό.

έλος υπάρχουν και άλλοι τεχνικοί λόγοι που κάνουν τα φουσκωτά σκάφη να πλεονεκτούν και σε άλλα  σημεία τα οποία αναφέρουμε παρακάτω.

α) Τα έξαλα ενός πλαστικού, για να μη περνούν νερά μέσα, πρέπει να κατασκευάζονται ψηλότερα από αυτά ενός φουσκωτού, με συνέπεια να γίνεται περισσότερο ευαίσθητο σε ισχυρούς πλάγιους ανέμους αλλά και να δυσκολεύει την περισυλλογή ανθρώπων όταν πρέπει να χρησιμοποιηθεί σαν σωστικό.

β) Όλες οι κλειστές πολυεστερικού κατασκευές, που αντικαθιστούν τους αεροθαλάμους δεν έχουν την απαιτούμενη ελαστικότητα σε κτυπήματα και όταν στο εσωτερικό τους γεμίζονται με πολυουρεθάνη, σε περίπτωση ρήγματος επισκευάζονται πολύ δύσκολα.

Νομίζουμε ότι μετά από όλα αυτά, δεν υπάρχει κάποιο σημείο που να αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης στους λόγους που κάνουν το φουσκωτό σκάφος να πλεονεκτεί εμφανώς.

Ακόμη και η πιστοποίηση του CE για τα φουσκωτά σκάφη, λόγω της πλευστότητας τους και της ευστάθειας τους έχει άλλα μέτρα και σταθμά, όπως για παράδειγμα το τεστ ευστάθειας γίνεται με άλλο το φορτίο στην μια πλευρά. Στα πολυεστερικά σκάφη όμως, προκειμένου να μπορούν να αντεπεξέλθουν στο μονόπλευρο φορτίο, αναγκαστικά μειώνεται το μέγεθος τους. Αυτός είναι και ο λόγος που θα δούμε στα φουσκωτά σκάφη εμφανώς αυξημένη δυνατότητα μεταφοράς επιβαινόντων ή φορτίων γενικότερα.

58090

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s