ΝΑΥΑΓΙΟ: ΧΕΙΜΑΡΑ – Ο ΤΙΤΑΝΙΚΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ


getImageΕίναι το μεγαλύτερο ναυάγιο στη μετά το Β Παγκόσμιο Πόλεμο ελληνική ιστορία, , κι όμως παραμένει σε μεγάλο βαθμό ξεχασμένο, καθώς είχε την «ατυχία» ‘όχι μόνο να συμβεί μεσούντος του εμφυλίου – άλλες τραγωδίες απασχολούσαν την κοινή γνώμη-, αλλά και να αποτελέσει τον υγρό τάφο ομάδας κομμουνιστών εξόριστων, οι οποίοι δεν είχαν καν την ευκαιρία να προσπαθήσουν να γλιτώσουν, όπως θύμιζε ο «Ριζοσπάστης» μετά το ναυάγιο του «Σάμινα».

Το «Χειμάρα», επιβατηγό ατμόπλοιο, είχε ναυπηγηθεί στη Γερμανία το 1905 και είχε παραχωρηθεί το 1946 – ήδη 41 ετών- στην Ελλάδα, ως μέρος των πολεμικών αποζημιώσεων. Ήταν και αυτό πλοίο που είχε υποστεί μετασκευές.

Στις 19 Ιανουαρίου 1947, ημέρα Σάββατο, το Ε/Γ «Χειμάρα» πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη- Πειραιάς. Έπλεε στο νότιο Ευβοϊκό, μεταφέροντας 544 επιβάτες και έχοντας πλήρωμα 86 ατόμων, όταν προσέκρουσε σε σύμπλεγμα βραχονησίδων. Βυθίστηκε σε ελάχιστο χρόνο, παρασύροντας στο θάνατο 383 ανθρώπους.

Από τους 383 νεκρούς του «Χειμάρα», 39 ήταν κομμουνιστές που μεταφέρονταν στους τόπους της εξορίας τους. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες όσων σώθηκαν, για να μη μπορούν να δραπατεύσουν, οι φύλακές τους τους είχαν δέσει στο αμπάρι, ασφαλίζοντας τα χέρια τους με χειροπέδες. Τα μέτρα αυτά έκαναν την διαφυγή πολύ δυσκολότερη. Εικοσιεννέα εκ των κρατουμένων ακολούθησαν το καράβι στο βυθό, ενώ δέκα κατόρθωσαν να σωθούν – ορισμένοι και να βοηθησουν στη διάσωση άλλων επιβατών.. Αυτό δεν τους γλίτωσε από την εξορία: με την επιστροφή τους στην Αθήνα, έφυγαν εκ νέου και με άλλα μέσα, για τους τόπους εξορίας τους.

Το ναυάγιο έχει μείνει στην Ιστορία ως «ο Τιτανικός της Ελληνικής Ακτοπλοΐας». Για να τιμηθεί η αναλογία, όταν έφτασε στην Ελλάδα η έκθεση με όσα έχουν ανασυρθεί από το ναυάγιο του «Τιτανικού», συνοδεύτηκε από παράλληλη έκθεση με τα ανασυρθέντα από το ναυάγιο του «Χειμάρα».

ΝΑΥΑΓΟΙ ΤΟΥ ΧΕΙΜΑΡΑ

gx6QKAIJuw15ti0uw10rj7

Advertisements

Μια σκέψη σχετικά μέ το “ΝΑΥΑΓΙΟ: ΧΕΙΜΑΡΑ – Ο ΤΙΤΑΝΙΚΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

  1. NIEMAND

    Ξεχασμένο βέβαια, αφού η Επιτροπή που έκανε την έρευνα για το ατύχημα έριξε όλο το βάρος επάνω στο πλήρωμα. Φανταστείτε εν μέσω εμφυλίου να χάνεται Ελληνικό πλοίο από Αγγλική νάρκη. Όλοι το γνώριζαν και γι’αυτό παρά την αρχική καταδίκη, οι αξιωματικοί του πλοίου αθωώθηκαν σύντομα και με συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς κανείς βέβαια να τους αποζημιώσει ηθικά.

    Οι δε χωροφύλακες-συνοδοί, επιβιβάστηκαν πρώτοι με την απειλή των όπλων στις λέμβους, απείλησαν δε και μέλη του πληρώματος που ζήτησαν να αφαιρεθούν από τους κρατούμενους οι χειροπέδες, ώστε να έχουν μια ευκαιρία έστω να σωθούν. Τα ξέρει πολύ καλά και το ΚΚΕ αυτά (κάποιοι πολιτικοί κρατούμενοι σώθηκαν), πλην όμως σήμερα ενδιεφέρεται μόνο για το κομμάτι της ιστορίας που θα μπορούσε να του αποδώσει (τα όποια) πολιτικά οφέλη, ενώ τότε στελέχη του δεν μπορούσαν φυσικά να καταθέσουν στο ναυτοδικείο.

    Τα περί βραχονησίδων ήταν και παραμένουν παραμύθια για μικρά παιδία, την ώρα που χάθηκαν εκατοντάδες άνθρωποι (και στιγματίστικαν άδικα κάποιοι άλλοι). Όλα αυτά στο βωμό των πολιτικών ισορροπιών μιας σκοτεινής εποχής.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s