ΤΟ ΜΕΓΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ

ΝΑΥΑΓΙΟ : ΔΥΣΤΟΣ


PhMina Entrego_NΉταν χρονοναυλομένο από την ΑΓΕΤ – Ηρακλης για μεταφορικές ανάγκες της με ειδική διασκευή μεταφοράς «χύμα» τσιμέντου.
Στις 26 Δεκεμβρίου του 1996, επομένη των Χριστουγέννων και περί ώρα 14.00, το Φ/Γ ΔΥΣΤΟΣ, με Πλοίαρχο τον Ιωάννη Τσιτσιρίκη και με πλήρωμα 21 Έλληνες ναυτικούς, απέπλευσε άπό τις εγκαταστάσεις ΑΓΕΤ-Ηρακλής Βόλου, έμφορτο, με 5.300 περίπου τόνους τσιμέντο, με προορισμό τις εγκαταστάσεις λιμένος Δραπετσώνας στον Πειραιά. Λόγω όμως των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν, γύρω στις 18.00, προσέγγισε σε νότιο όρμο της Σκιάθου.
Παραμένοντας εκεί δύο ημέρες και συνεχιζομέων των ΒΑ. θυελλωδών ανέμων και κατάστασης θαλάσσης τρικυμιώδης ο Πλοίαρχος αποφάσισε πιθανώς και πιεζόμενος και από το πλήρωμα, προκειμένου Πρωτοχρονιά να κάνουν στα σπίτια τους, να αποπλεύσει και να συνεχίσει το ταξίδι για Πειραιά. Στις 20.00 ώρα περίπου ήταν η τελευταία επικοινωνία που είχε το Φ/Γ ΔΥΣΤΟΣ με το εμπορικό Μ/S (μότορσιπ) ΛΕΝΑ.
Το πρωΐ της επομένης και περί ώρα 05.15 το πλοίο ΔΥΣΤΟΣ εντοπίσθηκε ανεστραμμένο να επιπλέει από το Αλιευτικό Α/Κ Σαρωνικός, 3,5 ναυτικά μίλια ανατολικά από την Κύμη όπου και διέσωσε τον δόκιμο πλοίαρχο Χρήστο Αναγνώστου.
Στο ναυάγιο αυτό έχασαν την ζωή τους 20 επιβαίνοντες που βρέθηκαν στη συνέχεια πνιγμένοι μέσα στο πλοίο ο Πλοίαρχος, ο Υποπλοίαρχος, ο Ανθυποπλοίαρχος, ο Ραδιοτηλεγραφητής, οι Α΄, Β΄ και Γ΄ Μηχανικοί, 9 ναύτες, 1 Λιπαντής, ο Μάγειρας, ο βοηθός θαλαμηπόλου, η σύζυγος του Α΄Μηχανικού και η κόρη του Α΄ Μηχανικού, η σύζυγος του Β΄ Μηχανικού ενώ αργότερα βρέθηκαν από το Ρ/Κ Μανωλάκης που είχε σπεύσει στη περιοχή ένας νάυτης, ένας λιπαντής και ο έτερος Γ΄ Μηχανικός.

Αιτία ναυαγίου

1Από την έρευνα των πραγματογνωμόνων ως αιτία του ναυαγίου θεωρήθηκε αναμφίβολα η μετατόπιση φορτίου η οποία και επέφερε την αύτανδρη ανατροπή του πλοίου. Πιθανοί λόγοι που εξετάσθηκαν και θεωρήθηκαν ως υπαίτιοι της μετατόπισης του φορτίου ήταν:
α) Να συνέβη σβήσιμο της μηχανής, κοινώς λεγόμενο μπλακ-άουτ (Black-out) με συνέπεια να «διπλαρώσει» κοινώς το πλοίο στον υφιστάμενο κυματισμό με επακόλουθο τον μεγάλο διατοιχισμό κοινώς μπότζι ήβ) Να συνέβη απώλεια πρόωσης, δηλαδή να προκλήθηκε κοινώς ξενέρισμα της προπέλας λόγω μεγάλου προνευστασμού, κοινώς λεγόμενο σκαμπανεύασμα και να βρέθηκε το πλοίο έρμαιο των πλευρικών κυμάτων, ήγ) Να συνέβη απώλεια χειρισμού πηδαλίου, που σημαίνει ότι μπρορεί να κόλλησε κοινώς το τιμόνι, γεγονός που συμβαίνει τακτικά σε πλοία κυρίως σε γρήγορες και απότομες αλλαγές κλίσης του πηδαλίου, ή τέλοςδ) Να συνέβη λάθος στροφή (κλίση πηδαλίου) και κατά διεύθυνση και κατά μέγεθος αριστερά αντί δεξιά, στραβοτιμονιά κοινώς, λαμβάνοντας υπ΄ όψη την πορεία του πλοίου και την διεύθυνση του υφιστάμενου στη περιοχή κυματισμού που να επέφερε τον μοιραίο διατοιχισμό.

To «Δύστος» σήμερα

2Το ναυάγιο βρίσκεται στον κόλπο «Κεφαλά», περίπου 2,5 μίλια απο το λιμάνι της Κύμης.
Βρίσκεται σε λασπώδη βυθό καθισμένο με την αριστερή του πλευρά, στα 37 μέτρα βάθος ενώ λόγω της μορφολογίας του βυθού, τουλάχιστο 4 μέτρα απο το πλοίο βρίσκονται θαμμένα κάτω απο την λάσπη.
Αυτό που κάνει εντύπωση στον αυτοδύτη που το επισκέπτεται είναι η ιδιαίτερη ανάπτυξη της χλωρίδας πάνω του που σε σύγκριση με άλλα ναυάγια αντίστοιχης παραμονής στον βυθό διαπιστώνουμε πως είναι πολύ πιο έντονη ενώ χρόνο με το χρόνο γίνεται πολύ εντονότερη.

Κατάδυση στο Ναυάγιο

H τοποθεσία του ναυαγίου, πολύ συχνά δεν ευνοεί τις καταδύσεις αφ ενός λογω του ότι δεν προστατευεται ιδιαίτερα απο τον καιρό και αφ ετέρου διότι λόγω της μορφολογίας του βυθού, η ορατότητα είναι συχνά περιορισμένη.
Επίσης λόγω του ότι υπάρχουν ισχυρά ρεύματα, η χρήση γραμμής κατάδυσης μάλλον είναι απαραίτητη.
Θα χρειαστείτε λίγα μόνο λεπτά για να φτάσετε με το σκάφος πάνω απο το ναυάγιο.
Όταν καταδυθείτε πάνω του, πιθανόν προς στιγμή να μην καταλάβετε εάν αυτό που βλέπετε είναι το ναυάγιο ή ένας γεμάτος χλωρίδα βυθός.
Είναι τέτοιο το μέγεθος του πλοίου, που μόνο αν κάνετε μια πολύ βιαστική περιήγηση γύρω του θα καταφέρετε να δείτε το μεγαλύτερο μέρος του χωρίς να αποκτήσετε υποχρεώσεις αποσυμπίεσης.
Το βαθύτερο του κομμάτι βρίσκεται στα 37 μέτρα, ενώ το ρηχότερο περίπου στα 18.
Ίσως το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του ναυαγίου είναι η γέφυρα και σίγουρα θα θελήσετε εκεί να περάσετε το μεγαλύτερο κομμάτι απο τον υπολογισμένο χρόνο βυθού.
5Υπαρχουν σπασμένα παράθυρα απο τα οποία μπορείτε να δείτε κάποια πράγματα απο το εσωτερικό του πλοίου, ενώ σε κάποια σημεία είναι δυνατή και η δυείσδυση, που φυσικά απαιτεί ειδική προετοιμασία και εκπαίδευση, αν και δεν είναι πολλά αυτά που μπορεί κάποιος να δεί εντός του πλοίου ενώ η τεράστια ποσότητα ιζήματος που θα σηκωθεί σε κάθε προσπάθεια δυείσδυσης σίγουρα θα σας αποθαρρύνει αρκετά.
Πέραν αυτών των δυσκολιών, είναι και η τραγική ιστορία του πλοίου που σίγουρα θα σας δημιουργήσει ανάμικτα συναισθήματα βλέποντας το και γνωρίζοντας τον ανθρώπινο πόνο που προξένησε αυτό το ναυάγιο.
Σίγουρα οι περισσότεροι απο εμάς θα θυμούνται την εικόνα του αναποδογυρισμένου πλοίου στους τηλεοπτικούς δέκτες μας εκείνες τις γιορτινές μέρες του 1996..
Εκτός απο την χλωρίδα, δεν είναι συχνό φαινόμενο η συνάντηση με πολλούς θαλάσσιους οργανισμούς γύρω στο ναυάγιο. Θα δείτε μικρόψαρα και ίσως κάποια μεγάλη σκορπίνα που έκανε σπίτι της το βυθισμένο πλοίο.

5637686798918063dystos8dystos17dystos11dystos18dystos19dystos20dystos21

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s