ΤΟ ΜΕΓΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΛΜΑ


Εκατομμύρια ευρώ… επιπλέουν στις ελληνικές θάλασσες και όμως ο εκσυγχρονισμός των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών παραμένει άλυτο και δαιδαλώδες ζητούμενο, το οποίο επανέρχεται πειστικά, όλο και εντονότερα, κάθε καλοκαίρι που οι στεριανοί παίρνουν τον δρόμο για τα λιμάνια προς αναζήτηση διακοπών. Ηδη το προηγούμενο Σαββατοκύριακο και στο «peak» της τουριστικής περιόδου, εκατοντάδες επιβάτες ξέμειναν μέσα σε ακινητοποιημένα βαπόρια και σε λιμάνια λόγω βλαβών και του γενικότερου αλαλούμ που επικρατεί τέτοιες μέρες. Ευτυχώς το αλαλούμ αυτό φαίνεται ότι δεν θα επικρατήσει τις επόμενες ημέρες, αφού, όπως όλα δείχνουν, η εξαγγελθείσα απεργία της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας προς το παρόν αναβάλλεται.

Το θέμα δεν είναι τόσο απλό, ειδικά για τους άμεσα ενδιαφερομένους, τους νησιώτες, οι οποίοι πέρασαν έναν πολύ δύσκολο χειμώνα καθώς αρκετές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην «άγονη» γραμμή δεν κατάφεραν να τηρήσουν τα υπεσχημένα και οδηγήθηκαν σε κωμικοτραγικές καταστάσεις, με τα περισσότερα πλοία τους να βρίσκονται δεμένα στα λιμάνια. Είναι ενδεικτικό ότι η συγκεκριμένη εξέλιξη μετατράπηκε σχεδόν σε μοχλό «εκβιασμού» από τους tour operators καθώς η έλλειψη επαρκών συγκοινωνιών υποβάθμιζε το προϊόν του νησιωτικού χώρου. Δεν είναι άσχετο με όλα τούτα το ότι, ακόμη και τον Ιούνιο, αρκετοί όταν ρωτούνταν τι θα γίνει μετά τις 20 του μήνα, απαντούσαν «δεν ξέρω», αφού για αρκετούς προορισμούς καράβι δεν υπήρχε στο πρόγραμμα.


Πόσο πάει στην Ιταλία;
Στη σχέση «τιμή προς ποιότητα», η ελληνική ακτοπλοΐα τιμολογεί α λα γαλλικά ή ισπανικά για υπηρεσίες άλλοτε αντίστοιχες (ή και καλύτερες) και άλλοτε τριτοκοσμικές, ενώ έναντι της ιταλικής αγοράς η ημεδαπή είναι περίπου κατά 30% ακριβότερη. Η Τσιβιταβέκια είναι ένα μικρό λιμάνι μερικά χιλιόμετρα βόρεια της Ρώμης και αποτελεί επίνειο της Κεντρικής Ιταλίας για τη Δυτική Μεσόγειο, αφού από εκεί αναχωρούν καράβια για τη Σαρδηνία και την Κορσική. Μία οικογένεια με δύο ανήλικα παιδιά και ΙΧ μπορεί να ταξιδέψει στο κατάστρωμα από εκεί για το Πόρτο Τόρες της Σαρδηνίας, τον μήνα Αύγουστο, με 260 ευρώ. Η απόσταση μεταξύ Τσιβιταβέκια και Πόρτο Τόρες είναι 170 ν.μ, δηλαδή σχεδόν ίδια με τη διαδρομή ΠειραιάςΗράκλειο, για την οποία απαιτούνται περίπου 320 ευρώ, υπό τις ίδιες ακριβώς συνθήκες.

Η ίδια οικογένεια μπορεί, αν θέλει, υπό παρόμοιες προϋποθέσεις, να ταξιδέψει από το Λιβόρνο στην Μπαστιά της Κορσικής, μια απόσταση δηλαδή 65 ν.μ., ίδια με τη διαδρομή Πειραιάς- Σίφνος. Ωστόσο η πρώτη στοιχίζει 237 ευρώ και η δεύτερη 256 ευρώ. Αντίστοιχα τα 100 ναυτικά μίλια από τη Σαβόνα της Λιγουρίας ως το Κάλβι της Κορσικής θα στοιχίσουν στην ίδια οικογένεια 180 ευρώ, η οποία αν αποφασίσει να ταξιδέψει από τον Πειραιά ως τη Νάξο (παρόμοια απόσταση) θα πληρώσει σχεδόν τα διπλάσια: 342 ευρώ!

Εξι… μοχίτο σε κοσμικό νησί του Αιγαίου θα μπορούσε να πιει κάποιος αν ταξίδευε από τον Πειραιά στη Χίο με ιταλικό τιμολόγιο καθώς το αντίστοιχο δρομολόγιο μεταξύ Γένοβας και Μπαστιά (120 ν.μ.) κοστίζει 240 ευρώ, ενώ το ελληνικό προς Χίο 300 ευρώ. Σημειωτέον ότι η συγκεκριμένη έρευνα αγοράς έγινε τον Ιούνιο, όταν- υποτίθεταιυπήρχαν ακόμη ευκαιρίες σε εισιτήρια για τον Αύγουστο.
Οι πρωταθλητές των επιδοτήσεων
Από το 2003 οι συνολικές δαπάνες των επιδοτήσεων στην άγονη γραμμή ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ και διογκώνονται χρόνο με τον χρόνο, ενώ ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις όπως η GΑ Ferries, η LΑΝΕ και η ΣΑΟΣ έχουν λάβει τη «μερίδα του λέοντος» στη συγκεκριμένη κατηγορία. Εφέτος όλα δείχνουν ότι από τον κρατικό προϋπολογισμό θα εκταμιευθούν σχεδόν 100 εκατ. ευρώ για την κάλυψη άνω των 70 άγονων προορισμών.

Ωστόσο είναι γνωστό στους παροικούντες την ακτοπλοϊκή Ιερουσαλήμ ότι ως προς το ποιοι προορισμοί θα χαρακτηριστούν άγονοι δεν αποφασίζει πλέον το υπουργείο Ναυτιλίας αλλά οι ακτοπλόοι, και μάλιστα ντε φάκτο, αφού αν δεν δρομολογήσουν πλοίο για μία γραμμή, αυτή αυτομάτως εντάσσεται στην ειδική κατηγορία. Η κατάσταση είναι τέτοια που ακόμη και το ίδιο το υπουργείο Ναυτιλίας εκτιμά ότι, με ετήσια αναπροσαρμογή βάσει του δείκτη τιμών καταναλωτή, τα «άγονα κονδύλια» θα διπλασιαστούν την επόμενη δεκαετία, διαιωνίζοντας τον φαύλο κύκλο.


Διαγωνισμοί και αναθέσεις
Οταν οι διαγωνισμοί για την κάλυψη των «άγονων γραμμών» φτάνουν σε αδιέξοδο και τα νησιά μένουν ακάλυπτα, το υπουργείο προχωρεί σε απευθείας αναθέσεις και ήδη 36 μεγάλες και μικρές γραμμές βρίσκονται υπό αυτό το καθεστώς. Είναι χαρακτηριστικό ότι η «Παναγιά Θαλασσινή», τακτικός «πελάτης» των επιδοτήσεων, εκτελεί με απευθείας ανάθεση το δρομολόγιο Λαύριο- Μεστά- Αγ. Ευστράτιος- Λήμνος έναντι 28.500 ευρώ ανά διαδρομή. Αντίστοιχα ο «Ταξιάρχης» ταξιδεύει Λαύριο- Σίγρι- Αγ. Ευστράτιος- Λήμνος έναντι 30.558,56 ευρώ. Το ίδιο δρομολόγιο εκτελεί και το καράβι «Λισσός», το οποίο για ένα δρομολόγιο την εβδομάδα (εκτός του χρονικού διαστήματος από 22/6 ως 6/9) αμείβεται με 34.500 ευρώ. Με τον ίδιο τρόπο, με απευθείας ανάθεση δηλαδή, εκτελεί τρία διαφορετικά δρομολόγια σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα και η «Νταλιάνα», με συνολική αμοιβή που ξεπερνά τις 50.000 ευρώ, ενώ άλλα δύο δρομολόγια από Πειραιά για Δωδεκάνησα εκτελεί και ο «Διαγόρας» με μίσθωμα που ξεπερνά τις 43.000 ευρώ. Ολα αυτά αφορούν μόνο συμβάσεις του υπουργείου Ναυτιλίας. Το υπουργείο Αιγαίου μπορεί να έχει καταργηθεί, ωστόσο διεξάγει και αυτό τους δικούς του διαγωνισμούς, ακολουθώντας την ίδια πρακτική.

Ο «Θεόφιλος» εκτελεί με απευθείας ανάθεση το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη- Λήμνος- Μυτιλήνη- Χίος- Σάμος έναντι 33.000 ευρώ, καθώς και άλλα δύο από Καβάλα προς Βόρειο Αιγαίο έναντι 27.300 και 28.300 ευρώ αντίστοιχα. Η λίστα των αναθέσεων δεν αλλάζει ουσιαστικά τους «πρωταγωνιστές» της άγονης γραμμής, οι οποίοι παραμένουν διαχρονικά οι ίδιοι: «Ιεράπετρα», «F/Β Πρεβέλης», «Αιολίς», «Δωδεκάνησος Εξπρές», «Εξπρές Σκοπελίτης», «Βlue Velvet» και οι συνήθως γρήγοροι «Αίολος Κεντέρης Ι» και «Αίολος Κεντέρης ΙΙ».

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s