ΤΟ ΜΕΓΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ

ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΝ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2020 ΟΙ ΡΥΠΟΓΟΝΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΤΗΣ ΔΕΗ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ


ΜΕ ΠΑΜΠΑΛΑΙΕΣ και ρυπογόνες πετρελαϊκές μονάδες θα συνεχίσουν όπως φαίνεται να ηλεκτροδοτούνται τα περισσότερα από τα ελληνικά νησιά τουλάχιστον μέχρι το 2020.

Αν και αρχικά ο σχεδιασμός της Πολιτείας (ΔΕΣΜΗΕ) για τις επενδύσεις που πρόκειται να γίνουν σε δίκτυα μέχρι το 2012 είχε συμπεριλάβει και τις υποβρύχιες ηλεκτρικές διασυνδέσεις της Χίου, της Μυτιλήνης, των Δωδεκανήσων και της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, εν τέλει παραπέμφθηκαν στις ελληνικές καλένδες, προφανώς γιατί θεωρήθηκε ότι λείπουν τα απαραίτητα κονδύλια.

Την ίδια στιγμή, σχέδια μεγάλων ιδιωτικών επενδύσεων, που θα μπορούσαν να λύσουν το πρόβλημα της διασύνδεσης πολλών νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα και παράλληλα θα επέτρεπαν την αξιοποίηση του αιολικού τους δυναμικού, καθυστερούν να εξεταστούν λόγω φόρτου εργασίας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ). Τουλάχιστον τρεις μεγάλες, σύνθετες επενδύσεις, μία στο Βόρειο Αιγαίο (της εταιρείας Χ. Ρόκκας- Ιberdrola), καθώς επίσης άλλες δύο ξένες επενδύσεις στην Κύθνο και την Κω (γαλλικός όμιλος ΕdF), που εκτός από εγκατάσταση ανεμογεννητριών προβλέπουν και τη διασύνδεσή τους με την Ηπειρωτική Ελλάδα, περιμένουν στην ουρά να εξεταστούν μαζί με εκατοντάδες άλλες απλές αιτήσεις για Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στα γραφεία της ΡΑΕ. Είναι τόσο μεγάλες οι καθυστερήσεις, ώστε, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας χρειάστηκε να ενημερώσει περίπου πριν από έναν μήνα το υπουργείο Ανάπτυξης. Στην πρότασή της ζητάει, όταν πρόκειται για τέτοια μεγάλα σχέδια έργων ΑΠΕ που αφορούν μη διασυνδεδεμένα νησιά και που προβλέπουν ταυτόχρονα συνένωσή τους με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα, να εξετάζονται κατά προτεραιότητα και όχι μαζί με το «συρφετό» των εκατοντάδων άλλων αιτήσεων, όπως συμβαίνει ώς σήμερα.

Με ρυθμό χελώνας
Σε κάθε περίπτωση, η μόνη από τις υποβρύχιες διασυνδέσεις που κάπως προχωρά είναι αυτή των Κυκλάδων, η μελέτη για την οποία έχει πάρει έγκριση περιβαλλοντικών όρων από το ΥΠΕΧΩΔΕ, γι΄ αυτό και η ΔΕΗ ετοιμάζει τα τεύχη προκηρύξεων του διαγωνισμού. Όλες οι υπόλοιπες, της Χίου, της Λέσβου, της Λήμνου και των Δωδεκανήσων με την Εύβοια (Λάρυμνα ή Αλιβέρι), της Κρήτης με την Πελοπόννησο, αν και αρχικά είχαν συμπεριληφθεί στο Σχέδιο Μελέτης και Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς (2008-2012) του ΔΕΣΜΗΕ, τελικώς αφαιρέθηκαν από αυτό. Πιθανόν επειδή το κόστος τους κρίθηκε υψηλό (πάνω από 2 δισ. ευρώ), οι αρμόδιοι θεώρησαν ότι τα υπάρχοντα κεφάλαια δεν επαρκούν για τα έργα, τα οποία παραπέμφθηκαν για κάποια απροσδιόριστη στιγμή στο μέλλον. Το κόστος ωστόσο δεν είναι απαγορευτικό, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι κάθε χρόνο το σύνολο των καταναλωτών της ΔΕΗ «επιδοτεί» τα χαμηλά τιμολόγια των νησιωτών με ένα ετήσιο ποσό της τάξης των περίπου 500 εκατ. ευρώ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s