ΤΑ 17 ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ


Μειωμένη ρευστότητα, περιορισμένη δυνατότητα άντλησης κεφαλαίων, περαιτέρω μείωση του στόλου, ελλιπής εκπροσώπηση της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, αύξηση του μέσου όρου ηλικίας του στόλου, έντονες αντιπαραθέσεις και διαμάχες για τη 12μηνη κάλυψη του δικτύου θαλάσσιων μεταφορών, κίνδυνος χρεοκοπίας μικρών εταιρειών.
Αυτή είναι η περιγραφή των αδύνατων σημείων της ελληνικής ακτοπλοΐας. Η ενδιαφέρουσα ετήσια έκθεση της XRTC, πρόεδρος της οποίας είναι ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης, θέτει επί τάπητος μία σειρά ζητήματα που απασχολούν το ελληνικό ακτοπλοϊκό πλοίο και τις εταιρείες.

ΑΠΕΙΛΕΣ
Επίσης, στη μελέτη αναφέρονται και οι απειλές που διαφαίνονται για την ελληνική ακτοπλοΐα. Αυτές, συνοπτικά, είναι οι εξής: Η διεθνής οικονομική ύφεση, το κόστος καυσίμων, ο έντονος ανταγωνισμός, η προβλεπόμενη ανάπτυξη των αερομεταφορών, η επέκταση των φορτηγών οχηματαγωγών πλοίων, η κάμψη της αγοράς, η κρίση στην τραπεζική χρηματοδότηση, η αυξημένη γραφειοκρατία, οι καθυστερήσεις πληρωμών από επιδοτήσεις λόγω κατάργησης των ειδικών λογαριασμών των υπουργείων και οι ελλιπείς λιμενικές υποδομές.
Τα 17 παραπάνω σημεία είναι τα κυριότερα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει στο μέλλον η ελληνική ακτοπλοϊκή επιχείρηση. Ο κ. Γ. Ξηραδάκης επισημαίνει ωστόσο στην ετήσια έκθεσή του ότι «οι μεγάλες εταιρείες είναι αναγκαίο να ανατρέξουν σε νέες επενδύσεις και διεύρυνση των αγορών ενασχόλησής τους καλύπτοντας κενά που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή» και προτρέπει τις εταιρείες να επενδύσουν σε ξένες γραμμές. Λέει χαρακτηριστικά: «Παρά τη γενικότερη ύφεση, η ανάπτυξη των μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου θα πραγματοποιηθεί, ενώ καθοριστικός προβλέπεται ο ρόλος της Αιγύπτου στο σύνθετο πλέγμα των θαλάσσιων μεταφορών της περιοχής».
Μάλιστα, συνεχίζει ο κ. Γ. Ξηραδάκης, «η συνεχιζόμενη προσπάθεια ειρήνευσης στη Μέση Ανατολή και οι εξελίξεις στη Συρία δύναται να δώσουν ευκαιρίες επέκτασης στους Ελληνες ακτοπλόους με διαφορετικού τύπου πλοία. Οι παραπάνω λόγοι μπορεί να αποτελέσουν διεξόδους στην παρατεταμένη μείωση της αγοράς της Αδριατικής, αλλά παράλληλα και ασπίδα των ίδιων των εταιρειών προς πιθανές νέες επιθετικές εξαγορές από άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες.
Εκτιμάται ότι οι νέες στρατηγικές θα προσελκύσουν επενδυτές και χρηματοδότες και θα αναπτύξουν τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών».

ΧΡΕΟΚΟΠΙΕΣ
Βέβαια, ο κ. Γ. Ξηραδάκης εκτιμά ότι δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για νέο γύρο συγχωνεύσεων και απορροφήσεων μεταξύ των ελληνικών εταιρειών, αλλά υπάρχουν κίνδυνοι για χρεοκοπίες, ελληνικών κυρίως, μικρών εταιρειών. Ο μεγάλος κίνδυνος εντοπίζεται στο γεγονός της συσσώρευσης υπέρογκων χρεών, κυρίως των μικρών εταιρειών της ακτοπλοΐας προς ασφαλιστικά ταμεία, προμηθευτές καυσίμων κ.λπ. Επίσης ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης υποστηρίζει ότι η εφετινή χρονιά θα είναι μία δοκιμασία για τις εταιρείες εξαιτίας της βεβαιότητας ότι η κίνηση επιβατών και οχημάτων θα είναι μειωμένη σε σχέση με πέρυσι.

Τα χρέη προς τις τράπεζες
Ενα άλλο «γκρίζο» σημείο της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι τα χρέη προς τις τράπεζες, τα οποία αυξήθηκαν τους τελευταίους μήνες για τις εταιρείες ΑΝΕΚ, ΝΕΛ και Μινωικές Γραμμές, με τον μεγαλύτερο τραπεζικό δανεισμό σε ύψος κεφαλαίου να έχουν οι Μινωικές Γραμμές και η Attica Group. Επισημαίνεται ότι το 2008 οι δανειακές υποχρεώσεις αυξήθηκαν κατά 5,6% σε σχέση με το 2007. Από το 2004 μέχρι και το 2006, οπότε και εμφανίζονται τα χαμηλότερα επίπεδα δανεισμού, οι δανειακές υποχρεώσεις των εταιρειών έχουν περιοριστεί λόγω της ομαλής αποπληρωμής των δανείων και της πώλησης πλοίων που βοήθησαν στη μείωση των δανείων λόγω προπληρωμών.
Το 2008 η χρηματοδότηση παρουσιάζει αύξηση, παρά το γεγονός ότι στατιστικά διαπιστώνεται σημαντική μείωση του χαρτοφυλακίου όλων των τραπεζών που στηρίζουν την ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στη σημαντική αύξηση του τραπεζικού δανεισμού της ΝΕΛ κατά 75% ύστερα από την αναστροφή πώλησης των ταχυπλόων της, των Μινωικών Γραμμών κατά 4,5% μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωση του νέου της κοινοπρακτικού δανείου με τη συμμετοχή 10 τραπεζών και της ANEK κατά 5,6%.
Στην περίπτωση της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου η αύξηση οφείλεται στην επανένταξη του «Αίολος Κεντέρης» στον στόλο της εταιρείας, ενώ στην περίπτωση των Μινωικών Γραμμών αφορά την επαναδιαπραγμάτευση ομολογιακού δανείου ύψους 375 εκατομμυρίων, που συνέβαλε στην ενίσχυση της ρευστότητάς της. Οι κύριοι χρηματοδότες των δανείων αυτών είναι οι ελληνικές τράπεζες, κατέχοντας το 60% περίπου του συνολικού δανεισμού της ελληνικής ακτοπλοΐας. Ακολουθούν οι γερμανικές με 23%, οι γαλλικές με 10% και οι αμερικανικές με 5%. Μόνο εφτά τράπεζες έχουν δεσμεύσει πάνω από 50 εκατομμύρια ευρώ, ενώ 7 από τις 10 πρώτες τράπεζες είναι ελληνικές, με πρώτη από όλες την Τράπεζα Πειραιώς.
Η τελευταία εμφανίζεται να έπαιξε σημαντικό ρόλο στην τελευταία χρηματοδοτική πράξη της περιόδου με την εξασφάλιση τραπεζικής εγγύησης ύψους 125 εκατ. ευρώ για την πραγματοποίηση της αγοράς του ποσοστού της Grimaldi στην HSW από την ΑΝΕΚ, ανεβάζοντας τη στήριξή της στον κλάδο αισθητά.

ΚΙΝΗΣΗ
Αλλος παράγοντας που θα επηρεάσει την ελληνική ακτοπλοΐα έχει σχέση με την επιβατική κίνηση και τον ανταγωνισμό που επικρατεί μεταξύ του πλοίου και του αεροπλάνου, όπου υπάρχει προφανώς αεροπορική σύνδεση. Στη μελέτη της XRTC τονίζεται ότι ο ανταγωνισμός που επικρατεί στον τομέα των αερομεταφορών έχει ως αποτέλεσμα τη δραστηριοποίηση τριών εταιρειών, οι οποίες προσφέρουν σε ορισμένες περιπτώσεις επίπεδα ναύλων που αντιστοιχούν σε ναύλους οικονομικής θέσης ακτοπλοϊκών εταιρειών. Επίσης, επισημαίνεται στην έκθεση, διαπιστώνεται ότι η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά έχει φθάσει σε επίπεδα οριακής ετήσιας αύξησης τα τελευταία τρία χρόνια. Η μέση αύξηση από το 2005 έως και το 2007 δεν ξεπερνά το επίπεδο του 3%, 4% και 3% για επιβάτες, αυτοκίνητα και φορτηγά, αντίστοιχα.

ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Τέλος, στη μελέτη της XRTC επισημαίνεται ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα σε επίπεδο επιδοτούμενων γραμμών, όπου τα κριτήρια και η διαδικασία επιλογής έχουν βελτιωθεί σημαντικά.
Οσον αφορά τις προοπτικές για το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας, η μελέτη αναφέρει ότι χαρακτηρίζονται από σημαντικό βαθμό αβεβαιότητας, ο οποίος απορρέει κυρίως από το διεθνές εξαιρετικά ασθενές οικονομικό περιβάλλον.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s