Η ΟΜΗΛΙΑ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΗΣ Ε.Ε.Α. ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΜΥΤΙΛΗΝΗ


Χαιρετισμός Γενικού Διευθυντού  Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας.

Κυρίες και κύριοι σύνεδροι,

Η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας απευθύνει χαιρετισμό στους διοργανωτές και τους συνέδρους της Ένωσης Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Ελλάδος, δηλώνοντας ότι από την πλευρά της πλοιοκτησίας πάντοτε  αφουγκραζόμαστε  τα αιτήματα και τους προβληματισμούς των πελατών μας είτε αυτοί είναι μεμονωμένοι πελάτες είτε συλλογικά όργανα και καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για την επίλυσή τους,.

Η Ελληνική ακτοπλοϊκή οικογένεια έχει βελτιώσει αισθητά τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τον  Έλληνα και τον αλλοδαπό ταξιδιώτη και είμαστε περήφανοι, γιατί διαθέτουμε τον καλύτερο στόλο της Ευρώπης σε  ασφάλεια, μέγεθος πλοίων,   ταχύτητα, άνεση και ποιότητα παρεχομένων υπηρεσιών αν λάβουμε υπόψη τον πολύ μεγάλο αριθμό   εκτελουμένων ακτοπλοϊκών δρομολογίων στον ελληνικό νησιωτικό χώρο καθ΄ όλη την διάρκεια του έτους.

Το προηγούμενο έτος μαζί με τους εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης βελτιώσαμε  τα δρομολόγια των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας καθιερώνοντας μεταξύ πελάτη, Δημοτικών Αρχών και πλοιοκτησίας ένα κλίμα εμπιστοσύνης, συνέπειας και εξυπηρέτησης.

Διαθέτουμε «ευήκοα ώτα»  και τα αποτελέσματα του συνεδρίου σας, θα διαβιβασθούν άμεσα στα μέλη μας για μελέτη και υλοποίηση, κατά το  δυνατόν.

Θα θέλαμε όμως να επισημάνουμε τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, που βιώνει η ακτοπλοΐα, με κάποιες εταιρείες να είναι στα πρόθυρα χρεοκοπίας, ναυτικούς να χάνουν την εργασία τους και επενδυτές να προβληματίζονται για το μελλοντικό επιχειρηματικό τοπίο της ακτοπλοΐας. Η θυμόσοφος ελληνική παροιμία «όταν καίγεται το σπίτι του γείτονα μόνο κακό έρχεται στην γειτονιά» μας έχει προβληματίσει  και αναζητούμε εναγωνίως  λύσεις επιβίωσης των εταιρειών μελών μας. Κατά κοινή ομολογία τα οικονομικά μεγέθη και τα αποτελέσματα όλων των πλοιοκτητριών εταιρειών το τελευταίο 3μηνο του 2008 αλλά και το πρώτο 1ο τετράμηνο του 2009 δεν είναι καθόλου αισιόδοξα. Οι 45 παραγωγικές ημέρες του καλοκαιριού δεν μπορούν να ισοσταθμίσουν τις ζημίες όλων των προηγουμένων ετών, ενώ αναμένεται μετά τα τέλη Σεπτεμβρίου οι δυσκολίες να είναι  ακόμα μεγαλύτερες.

Το Ελληνικό κράτος πρέπει να αγκαλιάσει την ακτοπλοΐα  και να πορευθεί ανάλογα, επιδεικνύοντας την στοργή  ενός δίκαιου γονέα στο παιδί του.

Δεν είναι τέκνα του Ελληνικού Δημοσίου μόνο ο ΟΣΕ, τα ΚΤΕΛ και η Ολυμπιακή Αεροπορία. Και εμείς έχουμε την ανάγκη της προστασίας και της κατανόησης του ελληνικού Δημοσίου σε ένα αγώνα όμως ίσων όρων και ευκαιριών   μεταξύ των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Η κατάργηση των υπέρ Τρίτων κρατήσεων είναι η μοναδική λύση για να γίνει φτηνό το ακτοπλοϊκό εισιτήριο και να έχουμε άνοδο της κινήσεως επιβατών και οχημάτων, όλο το έτος, προς όφελος του επιβατηγού και επιχειρηματικού κοινού της Ελληνικής Πολυνησίας.

Χθες πρώτη μέρα των εργασιών του συνεδρίου μερικοί ομιλητές στον χαιρετιστήριο λόγο τους δεν παρέλειψαν για άλλη μία φορά να καταδικάσουν την Ακτοπλοϊκή οικογένεια.

Απαντώντας λοιπόν να τους ρωτήσω:

  1. Γνωρίζουν πόσα χρήματα δαπάνα το Ελληνικό Δημόσιο για τον ΟΣΕ και τις θυγατρικές τους εταιρείες;  Η απάντηση είναι 2.000.000€ ημερησίως. Η σύγκριση των στοιχείων μεταφερομένων επιβατών και εξυπηρέτησης μεταξύ ακτοπλοϊκών και σιδηροδρομικών συνδέσεων είναι στην κρίση σας.
  2. Θεωρούμαστε ή όχι οι νησιώτες, κάτοικοι δεύτερης κατηγορίας από το κράτος; Η απάντηση είναι ναι. Γιατί άραγε το κράτος επιδοτεί με κοινοτικά και εθνικά κονδύλια για την κατασκευή της  Εγνατίας οδού, την Ιονία οδό, το σιδηροδρομικό δίκτυο, τα ΚΤΕΛ, την Ολυμπιακή ενώ τους νησιώτες τους θέλει αποκομμένους από την ηπειρωτική Ελλάδα αφού δεν έκανε καμία κυβέρνηση τίποτα για την άρση του απαγορευτικού μέτρου της Ε.Ε. για την επιδότηση κατασκευής επιβατηγών πλοίων από τα Ελληνικά ναυπηγεία.
  3. Γνωρίζουν οι σύνεδροι ότι μόνο οι ακτοπλοϊκές υπηρεσίες βαρύνονται με 50% υπέρ Τρίτων κρατήσεις και αποτελούν παγκόσμιο φαινόμενο για το βιβλίο ΓΚΙΝΕΣ. Μη ανταποδοτικά τέλη, που στο σύνολό τους τα πληρώνει ο επιβάτης και ο τουρίστας, γιατί η κατάργησή τους θέλει «πολιτική βούληση» ενάντια στο «πολιτικό κόστος» και αυτό δεν έχει βρει το θάρρος καμία Κυβέρνηση να το αντιμετωπίσει με απλές κινήσεις, διάλογο και συναίνεση. Αποτελεί λοιπόν και αυτό το απαράδεκτο φαινόμενο την πεποίθηση ότι τους νησιώτες το κράτος τους θεωρεί κατοίκους δεύτερης κατηγορίας. Και εγώ νησιώτης είμαι καταγόμενος από τη Νάξο, το ωραίο Κυκλαδονήσι. Εκεί οι πατριώτες μου, μου λένε  κάθε  λίγο, τα παράπονα, τον πόνο τους. Καταλαβαίνω τα προβλήματά τους αλλά λύση δυστυχώς δεν υπάρχει.
  4. Δυστυχώς δεν είναι εδώ ο Γ.Γ. Αιγαίου ο φίλος κ. Χ. Κουρούσης για να τον ευχαριστήσω που επιτέλους μετά από 3 χρόνια παραδέχθηκε ότι η επιδότηση των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας αποτελεί μόνο το 50% των εξόδων του δρομολογίου ενώ συμπλήρωσε ότι κάποια πλοία, που εκτελούν γραμμές δημόσιας υπηρεσίας έχουν 16 άτομα πλήρωμα και μεταφέρουν 5-6 επιβάτες. Εγώ ψάχνω να βρω τέτοια πλοία και δεν βρίσκω κανένα. Το μικρότερο πλοίο το «Παναγία Θαλασσινή» έχει τουλάχιστον 26 άτομα πλήρωμα το χειμώνα και 30 το καλοκαίρι.
  5. Ο κ. Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου χθες μας ανέλυσε τι είναι νησιωτικότητα. Πραγματικά τον ευχαριστούμε γιατί και εμείς οι ακτοπλόοι βιώνουμε την απέραντη γραφειοκρατία, τον φόβο του «πολιτικού κόστους» που όμως το μεταφέρουν με τη σειρά τους οι υπηρεσιακοί παράγοντες στην επιχειρηματικότητα. Σήμερα φθάσαμε ως πλοιοκτησία να χρηματοδοτούμε τα δρομολόγιά μας επί 6 και πλέον μήνες και στην συνέχεια το Ελληνικό δημόσιο, μας ζητά έγγραφα που χρειάζεται τρίκυκλο για να μεταφέρουμε τα αναγκαία κατά το κράτος παραστατικά, τα οποία κάθε έτος πολλαπλασιάζονται. Στο ΥΕΝ ΑΝΠ λοιπόν προέλεγχος – έλεγχος – αποστολή σε επόμενο κλιμάκιο ή επιστροφή στους πλοιοκτήτες,  Ελεγκτικό Συνέδριο τα ίδια, στο Υπ. Οικονομικών τα ίδια,  στις εφορίες  τα ίδια, έλεος, κύριοι σύνεδροι!  Εμείς διερωτόμεθα. Αφού το δρομολόγιο εκτελέσθηκε, τι σημασία έχει εάν το πιστοποιητικό φυγόδικου είναι πρωτότυπο σε δύο αντίγραφα ή το δεύτερο είναι  ή αντίγραφο, για να πληρωθεί επιτέλους από το κράτος η πλοιοκτήτρια εταιρείας μετά από 6 μήνες; Σήμερα ο κ. Πρύτανης με προβλημάτισε που δεν μπορεί να καταλάβει τα προβλήματα που αντιμετώπισε πλωτή αφαλάτωση με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αφού εμείς ως πλοιοκτήτες, που καθημερινά βιώνουμε στο σύστημα, σας γνωρίζω ότι ένα ακτοπλοϊκό πλοίο για να μεθορμίσει από τη περιοχή Αγ. Διονυσίου Πειραιά στην πέτρινη Δεξαμενή του ΟΛΠ στον Πειραιά, σε απόσταση 200 μέτρων έκανε τρεις μέρες για καθαρά γραφειοκρατικούς λόγους.
  6. Γνωρίζετε βέβαια ότι σήμερα δεν υπάρχουν πλέον παραδοσιακοί πλοιοκτήτες αλλά οι πλοιοκτήτριες εταιρείες στο σύνολό τους είναι πολυμετοχικές ή και λαϊκής βάσης. Οι μέτοχοι των εταιρειών αυτών ζητάν μέρισμα, το οποίο δυστυχώς ή δεν έρχεται ή είναι πολύ κατώτερο των επιτοκίων των τραπεζών. Έτσι ο προβληματισμός είναι μεγάλος για μελλοντικούς επενδυτές.
  7. Θα σας θυμίσω ότι ανάλογο συνέδριο για την «Νησιωτικότητα και την εδαφική συνοχή» έγινε στην ΚΩ τον Αύγουστο του 2008 από την ΕΕ και το Ελληνικό δημόσιο. Εκεί ακούσαμε για την «δυναμική και την αειφόρο ανάπτυξη» για την «συνέχεια του εδάφους μεταξύ ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδος» και πολλά ωραία λόγια αλλά δυστυχώς μόνο λόγια.  Δεν ακούσαμε όμως τίποτα για το ότι χωρίς επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία δεν υπάρχει διαπόρθμευση – μετακίνηση επιβατών, οχημάτων, εμπορευμάτων, δεν ακούσαμε ότι χωρίς πλοία θα υπάρξει ο θάνατος της επιχειρηματικότητας  στα νησιά, η συρρίκνωση και η εξαφάνιση του τουρισμού μας, που είναι η μοναδική μας βαριά βιομηχανία.
  8. Στο συνέδριο λοιπόν αυτό της Κω, ακούσαμε ότι η Γαλλία   και η Σουηδία επιδοτούν νησιωτικούς προορισμούς μέσω του μεταφορικού ισοδυνάμου, όπου στην Κορσική και στα Gotland, ετησίως δίδονται τα εξής ποσά 173.000.000€ και 60.000.000€ αντίστοιχα. Αγκαλιάσαμε άμεσα το μεταφορικό ισοδύναμο επί της αρχής. Έκτοτε τίποτα. Φως στο τούνελ πουθενά. Θα ήταν παράλειψή μου να μην ευχαριστήσω στο σημείο αυτό τον συνάδελφό σας τον Δήμαρχο Τήλου τον Τάσο τον Αλιφέρη που μόνος, αγωνίζεται για την εφαρμογή του μέτρου αυτού.
  9. Θα μπορούσα να σας μιλάω συνέχεια αλλά θα γίνω κουραστικός. Θέλω όμως να σας υπενθυμίσω ότι η πλοιοκτησία της ακτοπλοΐας αναγκάζεται να λειτουργεί τα πλοία της, τα μεν συμβατικά 10 μήνες το έτος, τα δε ταχύπλοα 7,5 και να τα έχει επανδρωμένα, μάλλον στελεχωμένα, επί 10 μήνες ανεξαρτήτως μεταφορικού έργου. Κάπου ανάμεσα στο ακροατήριο θα υπάρχουν επιχειρηματίες ξενοδόχοι. Τους ρωτάω μία και εμείς ξενοδοχειακές και μεταφορικές υπηρεσίες εκτελούμε. Εάν το κράτος τους επέβαλε να λειτουργούν τα ξενοδοχεία τους επί 10 μήνες το έτος χωρίς ύπαρξη ανάλογου έργου με προσωπικό το οποίο θα καθόριζε το κράτος ως προς τον αριθμό και τα προσόντα και με μισθούς υπερβολικούς όπως γίνεται στην ακτοπλοΐα, θα υπήρχαν ακόμη ξενοδοχεία;
  10. Η απαράδεκτη κατάσταση των λιμανιών είναι ένα άλλο πρόβλημα. Όλοι μας το βιώνουμε καθημερινά. Μόνο λιμάνια δεν είναι με την εννοιολογική σημασία του όρου. Ο επιβάτης παθαίνει ψύξη το χειμώνα και θερμοπληξία το καλοκαίρι. Ο πλοίαρχος διπλό εγκεφαλικό ή καρδιακό επεισόδιο σε κάθε προσέγγιση με κακές καιρικές συνθήκες. Ακούσαμε για το χρηματοδοτικό πρωτόκολλο του Ελληνικού Δημοσίου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Περιμένουμε αποτελέσματα αλλά δυστυχώς προσωπικά πιστεύω ότι θα περιμένουμε για πολύ ακόμη.

Πως είναι δυνατόν να μην μπω στον πειρασμό να αναφερθώ στους μεγάλους απόντες, τους Έλληνες ακτοπλόους πλοιοκτήτες που έχασαν τα χρήματά τους στην ακτοπλοΐα και έφυγαν απογοητευμένοι και πάμπτωχοι. Ενδεικτικά μόνο αναφέρομαι στους εξής:  Καραγιώργης, Τυπάλδος, Ευθυμιάδης, Καρράς, Καβουνίδης, Κουσουνιάδης, Τόγιας, Ποταμιάνος και τόσους άλλους αλλά και την ΔΑΝΕ, την Ελληνική Ακτοπλοία, την ΑΝΕ Νάξου – Πάρου, στην ΑΝΕ Ικαρίας – Σάμου. Τους ανθρώπους αυτούς, τους ευχαριστούμε ενώ διερωτόμεθα  «ισχύει το ότι λέγεται στις προκυμαίες μεταξύ των νησιωτών και   επιβατών ότι «όποιος φύγει έγκαιρα από την πλοιοκτησία  της ακτοπλοΐας ίσως κάτι περισώσει;»

Εάν ήταν εδώ ο Γ. Γραμματέας Αιγαίου & ΝΠ κ. Χ. Κουρούσης θα του έλεγα :

Κύριε Γενικέ Γραμματέα απευθύνομαι  μέσω υμών στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του ΥΕΝ ΑΝΠ και σας ζητώ να βοηθήστε την ακτοπλοΐα για να εξασφαλίσετε και στο  μέλλον  την ύπαρξη και λειτουργία των ακτοπλοϊκών πλοίων. Γνωρίζετε καλά ότι χωρίς επιβατηγό στόλο το ΥΕΝ   δεν έχει λόγο ύπαρξης, μία και στην γενικότερη ενασχόληση του, η ακτοπλοΐα καταλαμβάνει πλέον του 85% της αρμοδιότητας και της καθημερινής ενασχόλησής του.

Τελειώνοντας  ευχόμαστε σε όλους τους συνέδρους καλή επιτυχία στους στόχους του συνεδρίου και θα ήταν παράλειψη να μην ευχαριστήσουμε το Προεδρείο της ΕΝΑΕ για την πρόσκληση προς την Ένωσή μας και την υποδειγματική και υπέροχη φιλοξενία του φίλου Νομάρχη Λέσβου Παύλου Βογιατζή.

Σας ευχαριστώ

Νικόλαος Καβαλλιέρος

Γενικός Διευθυντής ΕΕΑ

Υποναύαρχος ΛΣ (εα)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s