ΤΟ ΜΕΓΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ

ΕΦΤΑΣΑΝ ΤΟ 50% ΟΙ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΜΕ ΣΚΑΦΟΣ


Με σημαντικά μειωμένες τιμές που φθάνουν μέχρι και το 50% σε ορισμένες κατηγορίες σκαφών προσπαθούν να ξεπεράσουν τη φουρτούνα της οικονομικής κρίσης οι ελληνικές επιχειρήσεις θαλάσσιου τουρισμού. Στην κατηγορία των ιστιοφόρων πλοίων που αποτελούν και τον κορμό (2.500 σκάφη από το σύνολο των 3.500 σκαφών αναψυχής) οι εκπτώσεις που απευθύνονται για την προσέλκυση, κυρίως Ελλήνων πελατών φθάνουν μέχρι και τις 2.000 ευρώ. Οι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί που αποτελούν πάνω από το 90% της συνολικής πελατείας των ελληνικών επιχειρήσεων θαλάσσιου τουρισμού έχουν περιοριστεί σημαντικά- έως και 50%- τα τελευταία δύο χρόνια λόγω της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης. Για τον λόγο αυτό οι επιχειρήσεις σκαφών αναψυχής κάνουν γενναία ανοίγματα και προς τους Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι μέχρι τώρα δεν φημίζονταν για την καλή τους σχέση με το γιότινγκ. Έτσι, ενώ για τον Βορειοευρωπαίο ή τον Αμερικανό τουρίστα μια εβδομάδα διακοπών καταμεσής του καλοκαιριού σε ένα ιστιοπλοϊκό δεκαέξι μέτρων με πέντε καμπίνες που μπορούν να φιλοξενήσουν δέκα άτομα κοστίζει κατά μέσον όρο 8.500 ευρώ την εβδομάδα, για τον Έλληνα τουρίστα μπορεί να κοστίσει 5.500 ευρώ κατά μέσο όρο, ανάλογα με την εταιρεία.

Ελλείμματα σε μαρίνες
Φυσικά, η κακοδαιμονία του ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού δεν είναι ούτε συγκυριακή ούτε σχετίζεται μόνο με τη σημερινή οικονομική κρίση. Σχετίζεται και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό, όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς, με τα σοβαρά ελλείμματα που έχει η χώρα σε μαρίνες και γενικότερα σε θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής, ιδιόκτητων και επαγγελματικών: η Ελλάδα, η οποία είναι από τις πρώτες χώρες της Μεσογείου που ανακάλυψαν τον θαλάσσιο τουρισμό ήδη από τις αρχές του 1970, διαθέτει μόλις 19 οργανωμένες μαρίνες και κατασκευάζει άλλες 12, ενώ η Κροατία με τις Δαλματικές Ακτές διαθέτει ήδη 108 μαρίνες και μάλιστα πολύ πιο σύγχρονες από αρκετές ελληνικές. Η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα της Μεσογείου στην οποία άρχισε να αναπτύσσεται ο θαλάσσιος τουρισμός- αργότερα ακολούθησαν η Γαλλία, η Τουρκία, η Ιταλία και οι βαλκανικές χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας.

Η χώρα μας μπορεί μεν να διαθέτει τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να αναδειχθεί πρώτη δύναμη στον θαλάσσιο τουρισμό, ωστόσο η κρατική μηχανή δεν μπόρεσε να αξιοποιήσει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας (φυσικές καλλονές και αρχαιότητες) για να την αναδείξει σε τόπο τουριστικού προορισμού για γερά πορτοφόλια.

Δύσκολοι καιροί
Πάντως, και άσχετα από τα χρόνια ελλείμματα κυρίως σε υποδομές τού ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης δοκιμάζονται σκληρά οι οικονομικές αντοχές αρκετών επιχειρήσεων του κλάδου. Ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) κ. Α. Στελλιάτος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και υπογραμμίζει ότι η πτώση της αγοράς- κατά 15% στα ιστιοφόρα και 40% έως 50% στα μεγάλα επανδρωμένα σκάφη αναψυχής- ενδεχομένως να προκαλέσει προβλήματα στην αποπληρωμή των δανείων, αφού τα περισσότερα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη ελληνικής σημαίας χρηματοδοτούνται από τράπεζες. Ο κ. Στελλιάτος επισημαίνει ότι «οι αρμόδιοι και ειδικά το τραπεζικό σύστημα πρέπει να αντιληφθούν ότι τα δύο επόμενα χρόνια είναι κρίσιμα. Τα οικονομικά προβλήματα που συσσωρεύονται στον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού είναι δυσβάστακτα. Πιο συγκεκριμένα, στην πλειονότητά τους τα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη ελληνικής σημαίας είναι χρηματοδοτούμενα από διάφορες τράπεζες και ήδη έχουν εμφανιστεί τα πρώτα προβλήματα στην αποπληρωμή των δανείων». Υποστηρίζει δε ότι «για να προλάβουμε δυσάρεστες καταστάσεις που θα οδηγήσουν τον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού σε πλήρη καταστροφή, οι τράπεζες πρέπει για τα δύο επόμενα δύσκολα χρόνια 2009-2010 να δείξουν ευελιξία όσον αφορά την πληρωμή τόκων και να παγώσουν την πληρωμή κεφαλαίου ώς το τέλος της σεζόν του 2010».

Τρίτη δύναμη στην παγκόσμια αγορά θαλάσσιου τουρισμού, η Κυριακούλης Μεσογειακές Κρουαζιέρες διαθέτει σήμερα 221 σκάφη αναψυχής, τα οποία για να τα αποκτήσει επένδυσε 28,7 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί τους ναυλωτές των σκαφών του από 27 σταθμούς εξυπηρέτησης εντός και εκτός Ελλάδας.

Με τη λειτουργία των σταθμών εξυπηρέτησης ο όμιλος παρέχει στους πελάτες τη δυνατότητα ναύλωσης σκαφών αναψυχής από διαφορετικά γεωγραφικά σημεία ανά το κόσμο. Διαθέτει 7 σταθμούς εξυπηρέτησης σκαφών και πελατών στην Ελλάδα (Αθήνα, Ρόδος, Κως, Πάρος, Λευκάδα, Κέρκυρα, Σκιάθος), 8 στην Ιταλία (Ρortoferraio- Εlba, Ρuntone, Sant Αgata, Ρortisco, Αgropoli, Μarsala, Ρunta Αla, Grado), 6 στην Κροατία (Ρula, Μurter, Vinisce, Βiograd, Ζadar, Κrvavica), 2 στην Τουρκία (Μarmaris, Βodrum), 2 στη Καραϊβική (St. Lucia, Μartinique), 1 στην Γαλλία (Βormes les Μimosas) και 1 στην Μάλτα (Grand harbour marina- Βirgu). Σε ό,τι αφορά τις μαρίνες, η Κυριακούλης ελέγχει σήμερα πάνω από το 35% των συνολικών θέσεων ελλιμενισμού της χώρας, λειτουργώντας μαρίνες στα Γουβιά Κέρκυρας, στη Ζέα, στην Καλαμάτα και στη Λευκάδα.

Ο όμιλος Βερνίκου
Σημαντική θέση στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού κατέχει και ο όμιλος Βερνίκου. Βάσεις της εταιρείας λειτουργούν στην περιοχή της Αττικής στη Μαρίνα Αλίμου και στο Λαύριο, στο Αιγαίο στη Ρόδο (Μαρίνα Μανδράκι), στην Κω (Μαρίνα Κω), στη Σάμο (Μαρίνα Πυθαγορείου) και στη Σκιάθο (Μαρίνα Σκιάθου) και στο Ιόνιο στην Κέρκυρα (Μαρίνα Γουβιά), στη Λευκάδα
(Μαρίνα Λευκάδας) και τέλος στην Κύπρο, στη Μαρίνα της Λάρνακας.

Σύμφωνα με τα καθαρά κέρδη προ φόρων του 2007 οι πέντε μεγαλύτερες επιχειρήσεις ενοικίασης σκαφών αναψυχήςείναι η Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι με 1,12 εκατ. ευρώ, η Κόσμος Γιώτινγκ Ελλάς με 795.000 ευρώ, η Βερνίκος Κότερα με 655.000 ευρώ, η Βερ-σαν κότερα 452.680 ευρώ και οι Αθηναϊκές ΕπιχειρήσειςΚοτέρων με 246.500 ευρώ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s