ΤΟ ΜΕΓΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ

ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ: TO ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ


Με αφορμή κινήσεις που γίνονται τελευταία από ιδιοκτήτες καταστημάτων του πέρα Γιαλού για την προσέγγιση πλοίων της γραμμής στο παλιό λιμάνι θα θέλαμε να εκφράσουμε τις παρακάτω απόψεις.

Το λιμάνι Πέρα Γιαλού Αστυπάλαιας κατασκευάσθηκε στη σημερινή θέση του το 1979, με πρώτο πλοίο που προσέγγισε σε αυτό το <<Άγιος Γεώργιος>> της ακτοπλοΐας Βεντούρη, ικανοποιώντας πάγιο έτοιμα των κατοίκων αφού η αποεπιβίβαση μέχρι τότε γινόταν με λάντζες.

Ποτέ στην ιστορία του νησιού, οι εκάστοτε κάτοικοί του, δεν επέλεξαν την συγκεκριμένη θέση γι α λιμάνι, ούτε αυτοί αλλά ούτε και οι εκάστοτε κατακτητές, Βενετοί, Οθωμανοί, Ιταλοί, Γερμανοί. Αρχαιολογικά ευρήματα, καθιστούν ως πιθανά σημεία προσέγγισης πλοίων, το Μαρμάρι και τη Μαλτεζάνα, όπου και υπάρχουν ίχνη πόλεων οι οποίες προφανώς καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια κάποιων από τα αμέτρητα τσουνάμι, σεισμών και γεωλογικών ανακατατάξεων στο Αιγαίο. Οι Ιταλοί είναι γνωστό ότι χρησιμοποιούσαν για την προσέγγιση των πλοίων και των υδροπλάνων τους την απόλυτα προστατευμένη Μαλτεζάνα. Ο Φιλέλληνας πλοίαρχος Bisson, επέλεξε επίσης τον ίδιο κόλπο για να αγκυροβολήσει, όπου και τον αιφνιδίασαν τα Πειρατικά πλοία. Όλοι επέλεγαν Νότιες ασφαλείς τοποθεσίες του Νησιού αφού και οι ρότες της εποχής ήταν τέτοιες.

Το σύγχρονο Ελληνικό κράτος, από την Ενσωμάτωση και μετά, διέποντας την μακρόχρονη οικονομική καταστροφή του Παγκοσμίου Πολέμου και στη συνέχεια του εμφυλίου, ποτέ δεν ασχολήθηκε σοβαρά με την Λιμενική Πολιτική, ιδιαίτερα στα άγονα νησιά. Χαρακτηριστική είναι η φράση των παλιών Ροδίων, οι οποίοι αναφερόμενοι στο λιμάνι της Ρόδου έλεγαν <<Οι Ιταλοί μας έφτιαξαν κτίρια, δρόμους, πλατείες, αεροδρόμιο, εάν έμεναν δύο χρόνια ακόμη θα μας έφτιαχναν και λιμάνι>>.

Η είσοδος της χώρας στην τότε Ε.Ο.Κ. άλλαξε τον τρόπο σκέψης στην Λιμενική Πολιτική της χώρας. Τα χρήματα που εισέρεαν μέσω των επιδοτήσεων επέτρεψαν την μελέτη για την Βιώσιμη Ανάπτυξη των Νησιών και έτσι άρχισε ο επανασχεδιασμός των τοποθεσιών που θα κατασκευάζονταν τα νέα λιμάνια, αφού τα περισσότερα από τα παλιά φτιάχτηκαν σε ακατάλληλα σημεία προκειμένου να δυσκολέψουν τις αποβάσεις των πειρατών. Άλλωστε αυτό ήταν βασική προϋπόθεση προκειμένου να χρηματοδοτηθούν τα έργα. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, με καθαρά επιστημονικά κριτήρια που εκπληρούσαν τους απαράβατους όρους που έθετε η Ευρωπαϊκή Ένωση, επιλέχθηκε η τοποθεσία του Αγίου Ανδρέα.

Τα κριτήρια ήταν:

  • Ισόρροπη ανάπτυξη των Νησιών σε όλη τη γεωγραφική τους έκταση.
  • Ασφάλεια των πλοίων, των επιβατών και των εμπορευμάτων κατά τη διάρκεια της προσέγγισης των πλοίων από καιρικά φαινόμενα.
  • Προσβασιμότητα σε αυτά από κάθε πλευρά του οδικού δικτύου χωρίς κολλήματα (καθυστερήσεις κυκλοφοριακό χάος).
  • Oικονομικότητα – ανταγωνιστικότητα του δρομολογίου, χρησιμοποιόντας την κοντινότερη διαδρομή.
  • Απομόνωση της εκνευριστικής και πολύβουης διαδικασίας αποεπιβίβασης απο κατοικιμένες περιοχές.

ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΠΛΗΡΟΥΣΕ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΠΕΡΑ ΓΙΑΛΟΥ ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑΣ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s