ΓΕΩΤΟΥΡΙΣΜΟΣ – ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: ΜΙΑ ΝΕΑ ΜΟΡΦΗ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ


ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΤΟΥ ΓΕΩΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΕΡΖΑΚΗ

Ο Γεωτουρισμός είναι μια νέα μορφή εναλλακτικού τουρισμού, η οποία όπως ονομάζουμε είναι τουρισμός <<ενός τόπου>>, ο οποίος χαρακτηρίζεται από ένα τοπίο και ένα τοπικό πολιτισμό. Είναι μια δραστηριότητα τοπικής κλίμακας της οποίας η διαχείριση γίνεται από τους κατοίκους της περιοχής των οποίων η κύρια απασχόληση είναι στον πρωτογενή τομέα και δρα συμπληρωματικά, δεν δημιουργεί ανταγωνισμούς σε ότι αφορά τους φυσικούς πόρους και το ανθρώπινο δυναμικό. Ο Γεωτουρισμός εκτός από το ότι συμβάλει στην ανάπτυξη και διαχείριση της Γεωλογικής Κληρονομιάς, προωθεί τα τοπικά προϊόντα ποιότητας τα οποία αποτελούν το βασικό στοιχείο για μια Πολιτική Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης της Υπαίθρου.

Για να αποτελέσει ο Γεωτουρισμός ένα ελκυστικό τουριστικό προϊόν θα πρέπει να μην περιοριστεί μόνο σε θεματικές διαδρομές του τύπου μονοπάτια, αλλά να προσφερθεί ως ένα ολοκληρωμένο πακέτο Γεωμορφολογικών Τοπίων, Υπηρεσιών και Προϊόντων Τοπικής Ταυτότητας, μέσα από ένα συντονισμό εργασιών, δραστηριοτήτων και διεπιστημονικών προσεγγίσεων.

Το ερώτημα το οποίο προκύπτει είναι ποια θα πρέπει να είναι η ταυτότητα και ποιες οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν τα προϊόντα ώστε να μπορούν να προωθηθούν μέσω του Γεωτουρισμού;

Κατά αρχήν θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας Γεωτουριστικός Οδηγός και να γίνει άμεσα η ένταξη των Γεωτόπων της περιοχής στους Εθνικούς καταλόγους Γεωτόπων της Ελλάδος. Έπειτα να δημιουργηθεί ένας φορέας Τοπικού Συμφωνητικού Ποιότητας ο οποίος θα ασχοληθεί κυρίως με τα προϊόντα ποιότητας και τις υπηρεσίες των εμπλεκόμενων μελών.

Στην πράξη αυτό σημαίνει συστηματική μελέτη των συγκεκριμένων παραδοσιακών μας προϊόντων με απώτερο στόχο την προτυποποίησή τους. Οι μελέτες αυτές πρέπει να περιλαμβάνουν όλα τα τοπικά προϊόντα προσδιορίζοντας το χαρακτήρα του παραδοσιακού ώστε να βοηθήσουν αφ’ ενός στην νομική κατοχύρωση της ιδιοτυπίας και αφ’ ετέρου να αποτελέσουν ένα οδηγό σε ενδιαφερόμενους για παραγωγή.

Επισημαίνεται η ανάγκη δημιουργίας φακέλων με έμφαση στη διατροφική σύνθεση και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα οποία τονίζουν τη σημαντική θέση που πρέπει να έχουν στη Μεσογειακή διατροφή.

Μετά λοιπόν τον προσδιορισμό της ταυτότητας του παραδοσιακού προϊόντος, της διατροφικής του σύνθεσης, της τεχνικής παραγωγής και της παραδοσιακής περιοχής παραγωγής, πρέπει να εξασφαλίσουμε την συνέχιση αυτής της παραγωγής και να εγγυηθούμε την ταυτότητά της με νομική κατοχύρωση.

Οι αρχαίοι Έλληνες συνήθιζαν να ονομάζουν τα ποιο γνωστά προϊόντα τους με το όνομα του τόπου παραγωγής ή καταγωγής. Η ονομασία προέλευσης χρησιμοποιούνταν ευρύτατα την εποχή εκείνη. Έτσι λοιπόν η <<ονομασία προέλευσης>> είναι μια κληρονομιά και κάθε γενιά περιλαμβάνει τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από την κληρονομιά, έχει όμως και την υποχρέωση να την μεταδώσει όπως την πήρε και ακόμη και εάν είναι δυνατόν να τη βελτιώσει για τις επόμενες γενιές. Είναι φανερό ότι υπάρχει διάκριση μεταξύ: 1. Της <<ονομασίας προέλευσης>> η οποία αναφέρεται σε μια περιοχή ή σε ένα συγκεκριμένο τόπο για να περιγράψει ένα γεωργικό προϊόν του οποίου η ποιότητα ή τα τυπικά χαρακτηριστικά οφείλονται σε παράγοντες της περιοχής (φυσικοί ή τεχνητοί)και η παραγωγή ή η μεταποίηση γίνονται στην περιοχή. ΚΑΝ (ΕΟΚ) 2081/92 άρθρο 2 και 2. Της <<εμπορικής ονομασίας>> που απλά εγγυάται την παρουσία μερικών χαρακτηριστικών και τον υπεύθυνο τρόπο που αυτά έχουν επιλεγεί.

Δεν υπάρχει λοιπόν αντίθεση μεταξύ της <<ονομασίας προέλευσης>> και της <<εμπορικής ονομασίας>>. Τα δύο αυτά στοιχεία είναι συμπληρωματικά και μπορούν να συνυπάρχουν προς το αμοιβαίο όφελος. Βέβαια η <<εμπορική ονομασία>> έχει σχετικά μικρή διάρκεια ζωής, μπορεί να μεταπωληθεί, να μοιραστεί ή να επεκταθεί και κάποια μέρα να καλύψει τα προϊόντα μιας ομάδας εταιρειών, σε αντίθεση με την <<ονομασία προέλευσης>> η οποία μια εγγύηση διαρκείας, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για το ίδιο προϊόν επί αιώνες και αποτελεί έτσι μια οικονομική εγγύηση για τους κατοίκους μιας περιοχής μικρής ή μεγάλης, προσφέροντας στον τόπο πολλά πλεονεκτήματα, τα οποία εναπόκειται στον πληθυσμό που κατοικεί εκεί να τα κρατήσει και να τα αναπτύξει.

Στην πράξη όλα αυτά σημαίνουν μια φροντίδα για την προστασία του κοινού συμφέροντος. Είναι δηλαδή καθήκον του κάθε ενός να διαφυλάξει κάτι που ανήκει σε όλους και από το οποίο ο καθένας ωφελείται. Και αυτό γιατί η <<ονομασία προέλευσης>> αποτελεί στόχο των ανταγωνιστών, που είναι πάντα έτοιμοι να αρπάξουν ένα προϊόν και να κάμουν απομιμήσεις.

Για να υπάρξει πραγματική κατοχύρωση ενός παραδοσιακού προϊόντος θα πρέπει οι ομάδες παραγωγών, αλλά και ο καθένας ξεχωριστά να κρατούν τους όρους, τις προδιαγραφές, την πρακτική και την ποιότητα καθημερινά σε όλα τα μέτωπα σε όλα τα επίπεδα σε όλη την αλυσίδα του προϊόντος.

Τέλος θα θέλαμε να αναφερθούμε για το Δίκτυο Ευρωπαϊκών Γεωπάρκων δηλαδή των Γεωλογικών πάρκων τα οποία είναι νομοθετικά προστατευμένες περιοχές στις οποίες υπάρχουν γεωλογικά μνημεία όπως απολιθώματα, σπήλαια, ηφαίστεια, βραχομορφές κλπ..

Το Δίκτυο έχει βασικούς στόχους:

  • Την ανάλυση των τρόπων σύνδεσης των γεωλογικών πάρκων και γεωδιαδρομών με τα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
  • Την πληροφόρηση για τις νέες τάσεις που διαμορφώνονται στον τομέα του τουρισμού και ειδικότερα στην ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού.

Ο Κος Δημήτρης Τερζάκης είναι τακτικός καθηγητής στο τμήμα τουριστικών επιχειρήσεων της σχολής Διοίκησης & Οικονομίας του ΑΤΕΙ Κρήτης, μέλος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών της Ελλάδος και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Διεθνούς Συμβουλίου Αθλητικού Τουρισμού.

ΠΗΓΗ: symboylos


Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s