HELLAS LIBERTY – ΕΦΤΑΣΕ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ- ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ




ΠΛΟΙΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

Δύο ήταν οι καθοριστικές ημερομηνίες στην ιστορία της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας:

  • H 16η Ιουλίου 1774, όπου υπογράφθηκε η συνθήκη του ΚΙΟΥΤΣΟΥΚ ΚΑΪΝΑΡΤΖΗ που αποτέλεσε τη γέννησή της.
  • Η 7η Ιανουαρίου 1947, όταν υπογράφθηκε η παραχώρηση του πρώτου από τα 100 LIBERTY στην Ελλάδα, που αποτέλεσε την αναγέννησή της.

Συνολικά ναυπηγήθηκαν 2.270 πλοία του τύπου αυτού (2.710 στις ΗΠΑ και 60 στην Μ.Βρετανία), ως αντιπερισπασμός των συμμάχων στη δράση των γερμανικών υποβρυχίων στον Ατλαντικό Ωκεανό. Την ίδια στιγμή η Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία έχανε το 75% του συνόλου του στόλου της (429 πλοία και 551 πετρελαιοκίνητα ιστιοφόρα) καθώς και ανθρώπινο δυναμικό περίπου 3.000 ανδρών. Απώλειες τεράστιες αν αναλογιστεί κανείς ότι η θαλασσοκράτειρα Μ. Βρετανία έχασε μόλις το 28% του στόλου της σε όλη τη διάρκεια του πολέμου.

Ως αναγνώριση της καταστροφικής αυτής απώλειας αλλά και της τεράστιας προσφοράς, η κυβέρνηση των ΗΠΑ έδωσε σε Έλληνες εφοπλιστές που έχασαν πλοία στις επιχειρήσεις του Ατλαντικού 100 LIBERTY με ευνοϊκούς όρους. Τα πλοία αυτά αποτέλεσαν την μαγιά για την δημιουργία, στα αμέσως επόμενα χρόνια του πρώτου σε δύναμη εμπορικού στόλου στον κόσμο, της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας.

Πρώτο πλοίο τύπου LIBERTY που παραδόθηκε σε Έλληνα εφοπλιστή, ήταν το ΕΛΛΑΣ στον Μανώλη Κουλουκουντή από την Κάσο, ενώ οι Έλληνες εφοπλιστές στο σύνολό τους διαχειρίστηκαν περίπου 800 πλοία αυτού του τύπου εισρέοντας τεράστια ποσά συναλάγματος με ανεκτίμητη προσφορά στην ανοικοδόμηση της χώρας. Τελευταίο πλοίο LIBERTY που διαχειρίστηκε Έλληνας εφοπλιστής, ήταν το ΓΕΩΡΓΙΟΣ Φ. ΑΝΔΡΕΑΔΗΣ, του ομώνυμου ομίλου της οικογένειας Ανδρεάδη. Παροπλίστηκε το 1985 στην Ελευσίνα.

Η πρώτη απόπειρα αγοράς LIBERTY με σκοπό να μετατραπεί σε μουσείο έγινε από τον Πλοίαρχο Ε.Ν. Α.Ι.Τζαμτζή, όταν το 1980 η κυβέρνηση των ΗΠΑ ανακοίνωσε την πρόθεσή της να μετατρέψει το Liberty JEREMIAH O’ BRIEN σε πλοίο μουσείο. Με γράμμα του στο Ναυτικό περιοδικό ΑΡΓΩ κοινοποίησε την πρότασή του για αγορά ενός LIBERTY προκειμένου να μετατραπεί σε μουσείο στην Ελλάδα. Στην πρόταση αυτή, μετά την τεράστια απήχηση που είχε στον ναυτικό κόσμο, ανταποκρίθηκε το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος. Αμέσως συστάθηκε επιτροπή προκειμένου να εξασφαλίσει οικονομικούς πόρους για την αγορά αλλά και την μετασκευή πλοίου αυτού του τύπου. Εκείνη την εποχή υπήρχαν δύο LIBERTY παροπλισμένα στην Ελευσίνα. Έγιναν συνεχείς νύξεις αγοράς από την επιτροπή αλλά ο πλοιοκτήτης αρνήθηκε και τελικά διαλύθηκαν για παλιοσίδερα στην Γιουγκοσλαβία. Έτσι ναυάγησε η πρώτη προσπάθεια.

Είκοσι χρόνια μετά ο εφοπλιστής Βασίλης Κωνσταντόπουλος, συμπαραστεκόμενος και από άλλους εφοπλιστές καθώς και από ναυτικούς παράγοντες, επαναλαμβάνει την προσπάθεια και τελικά στήνετε γέφυρα φιλίας με την Αμερικανική κυβέρνηση η οποία και τελικά δωρίζει το συγκεκριμένο, ένα από τα 3 τελευταία που έμειναν στον κόσμο, στην Ελληνική Κυβέρνηση προκειμένου να το μετατρέψει σε μουσείο.

Κατέπλευσε στο λιμάνι του Πειραιά ρυμουλκούμενο αφιλοκερδώς, μετά από 31 μέρες ταξίδι, από ρυμουλκά του εφοπλιστή Καραπιπέρη στις 5 το απόγευμα της 11ης Ιανουαρίου 2009, ενώ στις 19 Φεβρουαρίου θα γίνει η πρώτη παρουσίαση.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΛΟΙΟΥ

  • ΟΝΟΜΑ ΠΛΟΙΟΥ : HELLAS LIBERTY
  • ΠΡΩΗΝ ΟΝΟΜΑ ΠΛΟΙΟΥ: ARTHUR M. HUNDELL
  • ΚΑΘΕΛΚΥΣΤΗΚΕ ΣΤΟ : JACKSONVILLE της FLORIDA
  • ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΚΑΘΕΛΚΥΣΗΣ: 7 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1943
  • ΜΗΚΟΣ: 441,6 ΠΟΔΙΑ
  • ΠΛΑΤΟΣ: 27,9 ΠΟΔΙΑ
  • ΝΕΚΡΟ ΒΑΡΟΣ: 10.920 TONOI
  • ΟΛΙΚΗ ΧΩΡΙΤΙΚΟΤΗΤΑ: 7.500 ΤΟΝΟΙ
  • ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ: 14.257 ΤΟΝΟΙ
  • TAXYTHTA: 11 – 11,5 ΚΟΜΒΟΙ
  • ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 26 ΤΟΝΟΙ ΜΑΖΟΥΤ
  • ΤΥΠΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ: ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΣΥΓΓΟΛΙΤΟ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
  • ΜΗΧΑΝΕΣ: 1 ATMOMHXANH 2.500 ΙΠΠΩΝ ΜΕ 2 ΥΔΡΑΥΛΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΑΖΑΝΑ

Μετασκευάσθηκε το 1944, μετά την ολοκλήρωση της απόβασης στην Νορμανδία, για την μεταφορά του εύκαμπτου υποθαλάσσιου αγωγού της επιχείρησης μεταφοράς πετρελαίου από την Αγγλία στην Γαλλία, για τις ανάγκες των επιχειρήσεων στην Ευρώπη. Στην υπόλοιπη ζωή του, εκτός τις μακρές περιόδους ακινησίας, μετέφερε καλώδια και παρόμοιου τύπου υλικό.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s